La ora aceasta inca se mai fac calcule pentru a stabili care este cel mai bine vandut film din istorie, Titanic sau Avatar.
Indiferent de rezultat, o certitudine tot avem: o poveste cu oameni vopsiti ca in desenele animate a intrecut, ca business, Once Upon a Time in America, Forrest Gump sau seria The Godfather, adica bucati rupte (si romantate) din istoria celui mai mediatizat popor, cel american.
E adevarat ca astazi dolarul are alta valoare, iar in industria cinematografica sunt vehiculate alte sume decat pe vremea lui Marlon Brando. Totusi, succesul repurtat de Avatar, o pelicula foarte scumpa, dar parca adresata prescolarilor (si cvasi-identica desenului animat Pocahontas), ar putea sa socheze.
Senzatia de mirare se va estompa insa daca amintim un eveniment derulat zilele acestea, semnificativ pentru comportamentul consumatorilor din anul 2010. Un tip cu nume predestinat mai degraba crizei financiare decat rasfatului, Jobs, a sustinut o conferinta de presa. Miliarde de oameni in toata firea de pe intreaga planeta l-au urmarit atent cum isi prezinta produsul: o „tableta” zisa iPad, care canta, vorbeste la telefon, intra pe Internet si probabil peste ceva timp, intr-o varianta imbunatatita, va bate si cornere.
Cele mai de succes produse ale momentului sunt, asadar, o poveste pentru copii si o jucarie. Iar, paradoxal, piata acestora cuprinde, in cea mai mare parte, persoane trecute mult de varsta Albei ca Zapada si a sotronului.