Amsterdamul diurn inseamna sa stai la cozi la muzee sau la zoo, sa te plimbi cu barca pe canale si sa te duci la expozitii de fotografie, sa cumperi lalele sau portocali la cutie sau sa bati, pur si simplu, strazile pana la piata de peste, unde te salveaza un tramvai si te readuce in centru.
Din 15 in 15 minute, poti lua o barca apartinand companiei Holland International pentru o mini-croaziera ce tine o ora. Capitanul te intampina la urcare si in functie de nationalitatile de pe vas, iti va oferi explicatiile in 3-4 limbi.
[img=466] NEMO[/img]
Calatoria incepe la Gara Centrala (Central Station) si continua spre centrul stiintific Nemo. Treci pe langa cel mai mare restaurant chinezesc plutitor, copie a restaurantului Jumbo din Hong Kong si vasul se intoarce pe canale, dupa ce capitanul trimite bezele ospataritelor de pe cargoul „Amsterdam”, replica a celebrului vas din secolul al XVIII lea, care a apartinut companiei olandeze East India.
[img=464]Westerkerk[/img]
Cele mai impunatoare case, cu fatade in trepte sunt pe cele mai largi canale, Prinsengracht, Keizergracht si Herengracht, construite in semi-cercuri in doua etape, in 1613 si 1663. Prinsengracht sau „Canalul Printilor” este plin de magazine de arta, Keizergracht sau „Canalul Imparatilor” este cel mai larg canal cu casele celor mai bogati oameni din Amsterdam, iar Herengracht sau „Canalul Nobililor” este faimos pentru „Curba de Aur”, cu case construite pentru negustorii bogati.
Singurul canal natural este Amstel, de la care vine si numele orasului si peste care sunt construite faimoasele Blue Bridge, vopsit in albastru in secolul al XVII lea, cu impunatoare coroane regale de culoare bleu si Skinny Bridge, numit asa pentru ca nu puteau sa treaca doi oameni, unul langa altul, pe el.
[img=465] Interiorul barcii-muzeu[/img]
Cei 75 de km de canale si cele 1000 de poduri au facut ca Amsterdamul sa primeasca numele de „Venetia Nordului”.
Vizitarea unei barci-muzeu iti va da o idee despre viata pe o barca, chiar daca cei care vor sa se alature celor 2400 de familii ce locuiesc pe case plutitoare, vor intampina refuzul primariei, toate locurile de ancorare fiind ocupate.
[img=463] Locuinte pe canale[/img]
Marketingul de tara promoveaza Olanda ca tara lalelelor, morilor de vant, sabotilor de lemn si a branzei, o imagine devenita stereotip. Cele mai importante industrii sunt insa cea alimentara, Unilever si Heineken fiind unele dintre cele mai mari firme, industria electronica reprezentata de Philips si industria de prelucrare a petrolului, reprezentata de Shell. Olanda are si un rol important in transportul maritim international, cel mai mare port din lume fiind Rotterdam.
[img=467] pe canale[/img]
Conform raportului Fondului Monetar International, pe anul 2008, este a 16-a economie ca marime din lume si pe locul 10 ca PIB pe cap de locuitor. Are cea mai mica rata a somajului dintre toate tarile membre ale Uniunii Europene, de 3.3% in iunie 2009.
[img=468] Ospataritele de pe Amsterdam[/img]
Desi in agricultura nu lucreaza decat 4% din forta de munca, este a treia tara din lume, dupa Statele Unite si Franta ca valoare a exporturilor de produse agricole, realizand 55 miliarde de USD anual. Doua treimi din exporturile mondiale de plante, flori si bulbi, un sfert din exportul mondial de rosii si o treime din cel de piper si castraveti sunt realizate de olandezi.
Amsterdam este pe locul cinci in topul celor mai vizitate orase europene, cu 4,2 milioane de turisti pe an.