- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Anul turistic 2008 (2)

09 Jan, 17:13 • traian.badulescu

4. Preferinte pentru avion

Din ce in ce mai multi turisti romani vor opta pentru zborurile cu avionul. Este mult mai comod, mult mai rapid si mult mai sigur decat cu automobilul personal sau cu autocarul. Un rol important l-a avut adevarata revolutie low cost, inceputa in forta atipic, de o companie cu capital romanesc – este vorba de Blue Air, in decembrie 2004. Spun in forta deoarece prima companie low cost intrata in Romania a fost Volare (2003) – redevenita apoi, dupa faliment, My Air. In 2005 a intrat Sky Europe, in 2006 WizzAir iar anul trecut German Wings, Air Lingus si mai ales Easy Jet – o companie aeriana imensa, cu o flota formata din… 137 de avioane! In acest an va intra, in aprilie, Ryanair, alt gigant al pietei low cost, care detine, de asemenea, 120 de avioane. Ca o comparatie, TAROM are 18 avioane. In 2007, liniile aeriene low-cost au acoperit aproape 30% din piata transportului aerian iar ponderea lor creste.
Au intrat si companii aeriene importante de linie regulata, precum Delta Airlines (care a provocat, de asemenea, o „revolutie”, asigurand primul transport direct Romania – SUA dupa o pauza de 4 ani), Cyprus Airways, Aegean Airlines sau Finnair. La ora actuala, in Romania opereaza 47 de companii aeriene de linie regulata si 9 companii low cost.
De asemenea, pe langa cresterea apetitului romanilor catre destinatii externe, intrarea de noi companii aeriene, atat low cost, cat si de linie regulata, va determina sosirea mai multor turisti straini in Romania. Romania trece printr-o adevarata revolutie a aviatiei comerciale, situandu-se PRINTRE PRIMELE 10 PIETE DIN LUME ca ritm de crestere. Pana in noiembrie 2007, agentiile de turism din Romania emisesera peste un milion de bilete prin BSP, pentru companiile de linie regulata. Daca punem la socoteala si zborurile charter (care au inregistrat si ele, per total, peste 100.000 de clienti) si mai ales cele low cost, rezulta o cifra impresionanta. Ar insemna peste 3 milioane de pasageri romani care au plecat din tara pe calea aerului. Pe de alta parte, din ce in ce mai multi romani vor calatori in Romania cu avionul! Pentru ca deja, datorita liberalizarii traficului aerian (ceea ce presupune ca orice companie aeriana poate face si curse interne intr-o tara, in cazul in care le considera profitabile), au intrat companii interesate si preturile ajung sa le concureze pe cele pentru tren sau autocar.
Potrivit Institutului National de Statistica, pentru primele noua luni ale anului 2007, transportul aerian a inregistrat cresteri de 32,8% in privinta sosirilor si de 59,8% in privinta plecarilor, comparativ cu perioada similara din 2006. Per total, traficul aerian a cumulat 19,3% din totalul sosirilor in tara noastra si 17,6% din totalul plecarilor.
Discutam, anul trecut, cu reprezentanti ai ABTA (asociatia agentiilor de turism din Marea Britanie), care imi spuneau ca Romania ar deveni, cu siguranta, o destinatie mult mai atractiva pentru britanici decat in prezent, daca ar exista transport ieftin si sigur. Ei bine, acum avem, pentru aceasta piata, operata pana in prezent doar de British Airways si TAROM – easyJet, Air Lingus si intra si Ryanair.
Romanii vor calatori mult mai mult cu avionul in destinatii apropiate, europene, datorita concurentei generate de venirea low costurilor. De asemenea, pentru destinatiile din bazinul mediteraneean vor prefera cursele charter. Pentru destinatiile indepartate, gen cele doua Americi, insule exotice sau Extremul Orient nu vor avea incotro, avionul este necesar. Majoritatea companiilor de low cost prevad cresteri ale pasagerilor cuprinse intre 50 si 100% (dar ele de-abia au intrat pe piata, din 2009 aceste cresteri se vor pondera substantial deoarece se va ajunge la saturare), iar cele de linie regulata se asteapta si ele la cresteri deja mai ponderate, de minim 10%.
Autocarul va scadea (dar inca va fi solicitat) iar automobilul propriu va fi preferat de turisti doar in cazul in care acestia doresc circuite sau destinatii proxime (tari vecine, eventual apropiate precum Austria).
Datorita revolutiei aviatice va creste si fluxul turistilor straini de leisure (deoarece companiile de linie regulata au deja clienti traditionali, in marea lor parte, de business), in special dinspre pietele unde au patruns low costuri: Italia, Spania, Portugalia, Marea Britanie, Germania, Benelux, Austria, dar si Ungaria, Polonia sau Turcia. Noile companii aeriene de linie regulata intrate in Romania vor asigura spre Romania mai multi turisti din SUA, Finlanda, Grecia, Cipru etc.
Sosirea unei companii aeriene inseamna dezvoltare economica, turistica si de imagine pentru orasul operat!
Data viitoare voi analiza pietele de outgoing emergente, dar si de unde vom „racola” turistii straini si, nu in ultimul rand, cresterea concurentei pe piata de profil din Romania. Problema personalului este, in prezent, una destul de mare. Aceasta si infrastructura constituie, de fapt, principalele obstacole in calea dezvoltarii turismului. Avem hoteluri multe, din ce in ce mai multe. Ce ramane de facut?

Urmărește Daily Business pe Google News