Un certificat digital costa in jur de 60 de euro, insa acesta poate fi utilizat pentru semnarea legala si securizarea oricarui fel de documente emise si transmise online, de la facturi fiscale la contracte.
Practic, domeniile de aplicabilitate ale semnaturii extinse sunt: Depunerea declaratiilor online la ANAF; Semnarea facturilor; Semnarea documentelor trimise catre Oficiul National al Registrului Comertului pentru infiintari de societati comerciale; Raportarile catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Raportarile catre Casele de Sanatate (CNAS,
CASMB, OPSNAJ, CASMT);
Valoarea juridica a semnaturii electronice
Legea nr. 455/2001 face deosebire intre semnatura electronica simpla si semnatura electronica extinsa. In continuare, vom face referire numai la semnatura electronica extinsa, intrucat aceasta este forma ceruta de lege in majoritatea domeniilor de aplicabilitate a acesteia.
Semnatura electronica simpla este doar un pachet de date de identificare a utilizatorului, integrat in documentele sau mesajele trimise prin Internet. Practic, aceasta doar confirma identitatea unei persoane.
Semnatura electronica extinsa reprezinta acea semnatura care
indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este legata in mod unic de semnatar;
b) asigura identificarea semnatarului;
c) este creata prin mijloace controlate exclusiv de semnatar;
d) este legata de datele in forma electronica, la care se raporteaza in asa fel incat orice modificare ulterioara a acestora este identificabila.
Regimul juridic al inscrisurilor in forma electronica este reglementat in Legea 455 din 18 iulie 2001 privind semnatura electronica. Potrivit art. 5, inscrisul in forma electronica, caruia i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat, echivaleaza, in ceea ce priveste conditiile si efectele sale, cu inscrisul sub semnatura privata.
In cazurile in care, potrivit legii, forma scrisa este ceruta ca o conditie de proba sau de validitate a unui act juridic, un inscris in forma electronica indeplineste aceasta cerinta daca i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat si generata prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii.
In cazul in care una dintre parti nu recunoaste inscrisul sau semnatura, instanta va dispune intotdeauna ca verificarea sa se faca prin expertiza tehnica de specialitate. In acest scop, expertul sau specialistul este dator sa solicite certificate calificate, precum si orice alte documente necesare, potrivit legii, pentru identificarea autorului inscrisului, a semnatarului ori a titularului de certificat.
Depunerea declaratiilor fiscale in forma electronica
Pentru a depune declaratiile fiscale online, mai intai trebuie facuta o cerere de utilizare a certificatului digital calificat (formular 150), care poate fi depusa la oricare unitate fiscala teritoriala din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fisca-la (ANAF). Depunerea declaratiilor fiscale online se face prin portalul www.e-guvernare.ro. ANAF a pus la dispozitia contribuabililor un Ghid complet de depunere a declaratiilor online, care cuprinde pasii de urmat, detaliile tehnice si formularistica necesara.
De aceea ne vom referi doar la reglementarile privind declaratiile care trebuie sau pot fi depuse online. Depunerea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta este reglementata de Ordinul Ministerului Finantelor nr. 858/2008. Potrivit acestuia, se pot depune online in acest mod urmatoarele declaratii:
100 Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat
101 Declaratie privind impozitul pe profit
102 Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor
sociale si fondurilor speciale
103 Declaratie privind accizele
120 Decont privind accizele
130 Decont privind impozitul la titeiul din productia interna
200 Declaratie privind veniturile realizate
300 Decont de taxa pe valoarea adaugata
301 Decont special de taxa pe valoarea adaugata
390 Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile
intracomunitare de bunuri
710 Declaratie rectificativa
Hotararea Guvernului nr. 1397/ 2010 instituie obligatia angajatorilor de a depune online Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, incepand cu obligatiile aferente lunii ianuarie 2011. Prin exceptie, cei care nu au inca certificat digital o pot depune la ghiseu, insa numai pana la 1 iulie 2011.