- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Armament teribil in dotarea fortelor de reglare a viitorului natiunii: Invatamantul romanesc.

29 Mar, 21:22 • clement.dan

Despre unul dintre efectele tirului cu reforma cu repetitie dar si cu recul

De fiecare data, in anii din urma, cand am vorbit tinerilor (studenti sau proaspat absolventi) despre principalele obstacole cu care se vor intampina dupa scoala si in incercarea de a-si gasi un prim job, am primit aceeasi reactie duala: on oftat lung dintr-o jumatate a salii si un zambet mic din cealalta (in cutele caruia se ascundea gandul „Relax, a vorbit deja tata…”). Daca pentru cei din urma nu am a comenta nimic… azi, pentru primii am urmat intotdeauna cu intrebarea „de ce oftati?” si la fel de intotdeauna am primit raspunsul „Am fost deja la interviuri dar degeaba, ca ei asteapta altceva de la noi, ne intreaba tot felul de lucruri despre care nici nu ne-a predat la scoala, de unde sa stim…”

Realitatea nu poate fi judecata drept trista fara a fi partinitori, asa ca o sa zic doar ca realitatea este, si ne pune fata in fata cu adevarul simplu ca scoala romaneasca echipeaza tinerii cu cateva cunostinte, de cele mai multe ori de natura „mestesugului tehnic” (din diverse specialitati, desigur) care s-ar putea dovedi utile pentru anul 2 sau 3 de lucru ca specialist intr-o firma in care tinarul s-a integrat si s-a specializat la locul de munca deja. Dar pentru asta trebuie sa ajunga in anul 2 sau 3 de munca, nu? Iar si mai inainte ar trebui sa inceapa anul 1… adica sa se angajeze. Despre cum sa supravietuiasca anului 1 ca angajat nu il invata nimicuta scoala. Despre cum sa isi gaseasca un prim job, eventual cat mai bun pentru viitorul traseu in cariera, iar nu il pregateste scoala mai de loc. Despre cum sa avanseze in cariera nici nu mai vorbim… Ei bine, toate astea pot fi si ele structurate ca niste „materii”, ca niste subiecte de aprig interes pentru viitorul angajat, producator de valori si platitor de taxe din Romania. Daca s-au structurat pentru predare chimia, contabilitatea, rusa si termotehnica, va garantez ca n-a fost greu sa identificam structura unui „mestesug tehnic” si pentru a-ti gasi un job si a avansa in cariera sau sa il predam tinerilor care au vrut sa invete.

De fiecare data, in anii din urma, cand am vorbit tinerilor despre existenta unor asemenea cursuri, le-au sclipit imediat ochii cu interes. Ei bine, nu si anul acesta. Anul acesta am asistat la prima victorie importanta, repurtata de fortele de (de)formare a viitorului natiunii, impotriva tineretul dornic sa invete, tratat drept inamic rau si slut. Anul acesta am vazut efectul tirului sustinut timp de 20 de ani cu temuta arma reforma-fara-directie-dar-cu-repetitie-si-cadenta-mare. In mainile artileristilor priceputi ai invatamantului romanesc, reforma continua si mereu fara „final fericit” iata ca a produs totusi ceva: un amplu recul. Reculul interesului tinerilor pentru orice aduce a scoala sau invatatura m-a impresionat foarte serios. In loc de interes pentru cursurile despre cum sa avansezi in cariera, am fost surprins sa primesc anul acesta de la tineri cererea expresa si insistenta de genul „Lasati cursurile, am facut la scoala destule degeaba, niste trucuri rapide ca sa le aplicam noi imediat si sa ne iasa repede chestia cu jobul, nu aveti?”. Avem, desigur. Va asteptam cu drag sa le aflati. Dar, totusi, nu mai deranjeaza pe nimeni altcineva negarea de catre o intreaga generatie a cauzalitatii invatatura-stiinta-munca-rezultat-recompensa? Chiar pare tuturor in regula ca, in fata unei probleme, sa cautam mai intai si mai intai de toate short-cut-ul, cheat-ul, combinatia miraculoasa de trei taste care sa ne arunce instantaneu peste problema si cu doua levele mai sus?

Daca asta este starea tineretului pe care si-au dorit-o arhitectii invatamantului romanesc, le-a iesit. Nu a fost usor, imi dau seama acum, a fost nevoie de 26 de schimbari in 20 de ani si de o continua simulare abila a faptului ca nu au habar incotro isi abat tirul, pe cand ei de fapt aveau un plan clar, pe care acum il vad infaptuit. Acum se poate trece la materializarea strategiei „fata pescarului cea isteata” prin crearea de programe de instruire practica si direct aplicativa de tipul „Cum sa te angajezi, sa te faci sef si sa incasezi si primul comision, in numai 3 luni de la terminarea facultatii.” Si scoala, si repede. Si invatatura, si trucuri. Dar parca in poveste fata era „nici calare, nici imbracata…” Suna sexy. In loc de cursurile prea putin sexy despre ce asteapta angajatorii de la tine sau de tehnici de avansare in cariera, se pare ca o sa va asteptam curand la scoala de trucuri ultra-rapide. Ctrl-Alt-Del.

Urmărește Daily Business pe Google News