Intrebarea care este pusa in acest articol ar fi daca este nevoie de etica in afaceri. Din punct de vedere istoric se poate afirma ca etica in afaceri incepe in Sumer. In acest sens cartea Istoria incepe in Sumer a lui S. N. Kramer, arata ca negotul in stadiul incipient al civilizatiei umane implica reguli de conduita morala ( S.N Kramer, Istoria incepe in Sumer, Editura Stiintifica, Bucuresti, 1962, p. 125).
In esenta etica in afaceri se refera la un comportament moral in sfera afacerilor. Aceasta conduita morala in afaceri se refera la ,,ideea de comportament corect, cinstit in sfera larg? a schimburilor de bunuri, a comertului si negotului ” ( Vasile morar, Etica si afacerile.Moralitate elementara si responsabilitate sociala, http:// www. unibuc.ro/ prof/morar _v/docs/res/2012 augetica_ si_ afacerile. pdf, p.8). Afacerile sunt facute de oameni, iar daca acesti oameni au un comportament moral atunci afacerile vor fi cinsttite . Este insa nevoie si de o definitie conceptuala. Etica in afaceri, din punct de vedere conceptual, se refera la studiul situatiilor din sfera afacerilor prin care se stabileste daca un comportament este moralmente rau sau bun. De exemplu, in etica in afaceri poate exista o dilema de genul: este mita buna sau nu din punct de vedre moral.
,,Etica in afaceri este studiul modului in care normele morale personale se aplica in activitatile si scopurile intreprinderii comerciale; nu este un standard moral separat , ci studiul modului in care contextual afacerilor pune persoanei morale, ce actioneaza ca agent al acestui sistem, propriile sale probleme specifice“ (Laura Nash Good Intentions Aside. A Manager’s Guide to Resolving Ethical Problems, 2nd ed, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts, p. 5). Afacerile sunt facute intre parteri care trebuie sa respecte conduita etica definite anterior si atunci se impune ca punct de plecare rationalitatea comunicationala intrucat comunicarea face parte in mod esential din realatile interumane, iar etica in afaceri nu poate exista fara o comunicare rationala si responsabila.
,,Responsabilitatea nu este rezultatul exclusiv al ratiunii; sentimentele, gesturile care le exprima, sunt, de asemenea, intelese ca manifestari specifice ale responsabilitatii purtand in ele o dimensiune cognitiva, dar care nu se exprim? exclusiv printr-o logica a ratiunii” ( Sorin Tudor Maxim, Etica in afaceri, note de curs, Universitatea Stefan Cel Mare Suceava).
Asadar, conduita morala, rationalitatea comunicationala si responsabilitatea sunt concepte de baza in etica in afaceri. Se vehiculeaza tot mai des sintagma de criza a civilizatiilor, iar aceasta criza nu poate fi dep?sita fara aportul unei constiinte rationale si responsabile la care comnunitatea oamenilor de afaceri trebuie sa adere.
,,Problema centrala a epocii noastre este problema responsabilitatii. Noi nu suntem – cum se spune adesea – in fata unei crize de civilizatie, ci în zorii unei civilizatii noi si diferite, al carei ctitor este constiinta responsabilitatii. Lumea contemporana se confrunta cu probleme care niciodata nu au fost atat de grave, atat de importante, si care amplifica considerabil factorii de risc, inclusiv ai riscului fatal: disparitia speciei noastre.” (Ibidem).
Aceasta perspectiva conduce la regandirea discursului etic prin prisma constientizarii responsabilitatii spre care trebuie sa se indrepte contructia teoretica a moralei postmoderne a unei lumi care zbate in criza economica. Devine, astfel, importanta problema valorizarii resurselor umane: ,, Fii o constiinta! Este exigen?a impus? individului de valorile morale, investindu-l cu o responsabilitate sporita fata de colectivitate, fata de destinul omenirii ca intreg, fata de sine” (ibidem).
Drd. Adriana Mihaela Macsut si Drd. Stefan Grosu