- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Aspecte definitorii despre etica in afaceri

04 Mar, 12:00 • Redactia DailyBusiness

Intrebarea care este pusa in acest articol ar fi daca este nevoie de etica in afaceri. Din punct de vedere istoric se poate afirma ca etica in afaceri incepe in Sumer. In acest sens cartea Istoria incepe in Sumer a lui S. N.   Kramer, arata ca  negotul in stadiul incipient al civilizatiei umane implica reguli de conduita morala ( S.N Kramer, Istoria incepe in Sumer, Editura Stiintifica, Bucuresti, 1962, p. 125). 

In esenta etica in afaceri se refera la un comportament moral in sfera afacerilor. Aceasta conduita morala in afaceri se refera la ,,ideea de comportament corect, cinstit in sfera   larg? a   schimburilor de bunuri, a   comertului   si negotului ” ( Vasile morar, Etica si afacerile.Moralitate elementara si responsabilitate sociala, http:// www. unibuc.ro/ prof/morar _v/docs/res/2012 augetica_ si_ afacerile. pdf, p.8).  Afacerile sunt facute de oameni, iar daca acesti oameni au un comportament moral atunci afacerile vor fi cinsttite . Este insa nevoie si de o   definitie conceptuala. Etica in afaceri, din punct de vedere conceptual, se refera la studiul situatiilor din sfera afacerilor prin care se stabileste daca un comportament este moralmente rau sau bun. De exemplu, in etica in afaceri poate exista o dilema de genul: este mita buna sau nu din punct de vedre moral.  

,,Etica in afaceri  este  studiul  modului in  care   normele morale     personale se aplica in activitatile si scopurile intreprinderii comerciale; nu este un standard moral separat , ci studiul modului in care contextual afacerilor pune persoanei morale, ce actioneaza ca agent al acestui sistem, propriile sale probleme specifice“ (Laura Nash Good Intentions Aside. A Manager’s Guide to Resolving Ethical Problems, 2nd ed, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts, p. 5).   Afacerile sunt facute intre parteri care trebuie sa respecte conduita etica definite anterior si atunci  se  impune  ca  punct  de  plecare  rationalitatea  comunicationala  intrucat comunicarea face parte in mod esential din realatile interumane, iar etica in afaceri nu poate exista fara o comunicare rationala si responsabila.

,,Responsabilitatea  nu  este  rezultatul  exclusiv  al  ratiunii; sentimentele,  gesturile care  le  exprima, sunt,   de asemenea, intelese ca manifestari specifice ale responsabilitatii purtand in ele o dimensiune cognitiva, dar care nu se exprim? exclusiv printr-o logica a ratiunii” ( Sorin Tudor Maxim, Etica in afaceri, note de curs,  Universitatea Stefan Cel Mare Suceava).  

Asadar,  conduita   morala,  rationalitatea    comunicationala si responsabilitatea sunt concepte de baza in  etica in afaceri. Se  vehiculeaza tot  mai des  sintagma de criza a  civilizatiilor, iar  aceasta criza nu poate fi dep?sita fara aportul unei constiinte rationale si responsabile la care comnunitatea oamenilor de afaceri trebuie sa adere. 

 ,,Problema centrala a epocii noastre este problema responsabilitatii. Noi nu suntem – cum se spune adesea – in fata unei crize de civilizatie, ci în zorii unei civilizatii noi si diferite, al carei ctitor este constiinta responsabilitatii. Lumea contemporana se confrunta cu probleme care niciodata nu au fost atat de grave, atat de importante, si care amplifica considerabil factorii de risc, inclusiv ai riscului fatal: disparitia speciei noastre.” (Ibidem). 

 Aceasta  perspectiva  conduce  la  regandirea discursului etic prin prisma constientizarii responsabilitatii spre care trebuie  sa  se  indrepte  contructia  teoretica  a  moralei  postmoderne  a  unei  lumi care zbate in criza economica. Devine, astfel,   importanta  problema   valorizarii  resurselor umane: ,, Fii o    constiinta! Este   exigen?a    impus? individului  de  valorile  morale,  investindu-l cu  o  responsabilitate  sporita fata de colectivitate, fata de   destinul omenirii ca intreg, fata  de sine” (ibidem).
                  Drd. Adriana Mihaela Macsut si Drd. Stefan Grosu

Urmărește Daily Business pe Google News