Mass-media de turism a fost, in Romania, aproape mereu o „Cenusareasa” a presei. Desi jurnalistii de turism au fost priviti uneori cu invidie – deh, se plimba mult -, publicul roman nu a „prizat” aproape niciodata acest gen de presa.
De exemplu, in Serbia – stat care a trecut prin multe dificultati in ultimii 15 ani, si care de-abia acum isi revine – exista reviste de turism respectabile, finantate, care arata bine, publicitatea curge garla… Aceasta pentru ca sarbii au fost intotdeauna insetati de informatie si de educatie turistica. Si au continuat sa cumpere presa de specialitate chiar si in cazul in care bugetul de familie nu le mai permitea luxul unei vacante, ca pe vremea lui Tito.
La noi, este o realitate, advertisingul in turism inca nu merge. Breasla turistica nu sprijina inca foarte mult media de profil, si, ca un cerc vicios si firesc, nici nu sunt multi jurnalisti specializati.
Este drept, presa de turism a inceput sa creasca, dar inca timid. Ma bucura ca, pe langa cele circa 10 reviste specializate, care traiesc cum traiesc, din ce in ce mai multe cotidiane si site-uri au rubrici sau articole constante despre turism. Un exemplu este site-ul pe care tocmai l-ati accesat, probabil cea mai buna si complexa publicatie cotidiana online de business.
Insa, pe TV, situatia nu sta pe roze. Emisiuni specializate sunt putine. Doar la stiri sunt abordate subiecte „comerciale” si de interes general despre turism, precum nivelul preturilor, unde mai circula romanii, eventual cate un scandal sau o noua poluare a plajelor doar in perimetrul Constanta – Mangalia…
Asta arata ca nu se investesc bani in turism din interior. Iar alte piete externe, precum vecinii de la sud de Dunare, incep sa bage din ce in ce mai multi bani in promovare.
Presa de turism – atat cea specializata, cat si jurnalistii de la cotidiane, posturi TV si de radio, presa online -, are un rol important in promovarea externa a Romaniei. Se stie ca presa este monitorizata in exterior. Are, de asemenea, un important rol in educarea turistului intern, in crearea unei perceptii. Acum cateva luni, un renumit expert in turism din Austria mi-a spus ca rolul presei de turism este crucial. Atat pentru business (omul de afaceri citeste dimineata articolele care il intereseaza, acceseaza site-uri de publicatii si astfel se orienteaza), cat si pentru omul obisnuit, care cauta un concediu.
Acum doua luni, Guvernul Romaniei a comandat un studiu potrivit caruia „doar” 28 % dintre romani au fost sau intentionau sa mearga undeva in vacanta in timpul verii. Televiziunile, ca de obicei, au dramatizat. Ei bine, eu cred ca cifra este foarte buna! In Romania sunt mai putin de 20 de milioane de locuitori, daca ii scadem pe cei stabiliti in Spania sau Italia. 28 de procente din 20 de milioane inseamna 5,6 milioane! Ei bine, 5,6 milioane de romani care pleaca vara, in tara sau strainatate, e putin? Nu cred… Sa nu uitam ca unii mai si muncesc vara si isi iau concedii doar toamna sau iarna.
Sa zicem ca ar fi doar 5 milioane! Si tot e veste buna. Presa de turism are un target de 5 milioane de oameni! Si totusi… E inca o „Cenusareasa”. Un prieten ma intreba, deunazi, de ce mai fac reviste de turism, in l0c sa ma reprofilez pe alte domenii, tinand cont ca situatia nu e deloc pe roze.
Ei bine, pentru moment avea mare dreptate. Dar cred ca presa de turism reprezinta o mare investitie pentru viitor. Secolul XXI apartine calatoriilor si comunicarii. Turistul roman este din ce in ce mai educat si cauta din ce in ce mai multa informatie. La fel si profesionistul din turism, pentru ca avem mare nevoie de traininguri si educatie.
Mare atentia la revistele specializate, la emisiunile TV si mai ales la presa online!
In incheiere amintesc ca in aceasta saptamana se infiinteaza un Club al Presei de Turism, o initiativa a peste 30 de jurnalisti specializati. Sper sa fie de bun augur si sa contribuie la dezvoltarea unei bresle si a unui gen jurnalistic care trebuie sa fie atat de calatorie, cat si de business. Avem nevoie de o presa de turism din ce in ce mai pragmatica, o presa care sa ofere informatie, educatie, know how, nu doar reportaje si imagini pe zeci de pagini (dar si astea sunt bune). Nu e asa, domnilor manageri?
De fapt, ce spuneti? Avem nevoie de o presa de turism?