Acum cateva saptamani, cand orice titlu de ziar, care avea legatura cu agitatia de pe piata financiara americana sau cu criza creditelor cu grad ridicat de risc, atragea imediat atentia, si pesimismul parea sa se fi instaurat definitiv in mintile economistilor si investitorilor, un titlu din ZF parea sa faca nota discordanta – De ce nu s-au grabit toti clientii bancii Northern Rock sa-si retraga banii.
Institutia financiara britanica Northern Rock tocmai anuntase ca a fost ajutata de autoritatile britanice printr-un imprumut de urgenta ce a devenit necesar ca urmare a crizei de lichiditati si expunerii bancii pe piata creditelor cu risc ridicat. Anuntul a fost urmat de caderea actiunilor bancii britanice la bursa londoneza, dar si de panica in randul depunatorilor persoane fizice care s-au grabit la ghiseele bancii pentru a-si retrage banii.
In cateva zile clientii bancii, care se bazeaza in mare masura pe depunerile persoanelor fizice, au retras nu mai putin de 2 miliarde de lire din conturile personale, in ciuda asigurarilor Bancii Angliei ca garanteaza integral depozitele la Northern Rock.
Articolul de ziar de care vorbeam mai sus – aduna marturiile unor persoane din regiunea de nord est a Angliei, clienti ai bancii, care nu doar ca nu si-au retras banii din conturi, ci mai mult, au depus sume suplimentare, intr-un gest de solidaritate cu institutia britanica, intrucat o considerau un reprezentant important al comunitatii locale – un membru al comunitatii, care la randul sau s-a implicat in dezvoltarea zonei si care a donat sume importante din profit pentru cauze sociale – si membrii comunitatii se ajuta intre ei.
Gestul si banii celor cativa depunatori, dar si al unor ziare locale care faceau apel la calm si solidaritate cu banca, probabil ca nu au influentat decisiv cash flow-ul bancii, insa au transmis un semnal de incredere care probabil a influentat si alti clienti care au renuntat la a-si retrage economiile.
Northern Rock este o institutie bancara locala (in Anglia) si care s-a implicat in viata comunitatii din care facea parte si de aceea a beneficiat la randul sau de solidaritate – cu siguranta intr-o situatie similara un jucator bancar global, nepasator la problemele comunitatii locale, nu ar fi beneficiat de aceeasi incredere.
Poate fi gestul clientilor Northern Rock masurat si traspus in bani, pot fi asa numitele „marketing metrics” aplicate si calculat un total? NU. Insa acestea sunt oricum foarte greu, daca nu imposibil, de aplicat in cazul beneficiilor de imagine generate de responsabilitatea sociala. Probabil aici se aplica o singura unitate de masura – Bine faci, bine primesti.