- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Buget de candidat

27 Feb, 16:42 • Redactia DailyBusiness

Apropierea alegerilor locale a creat, ca la fiecare scrutin, o crestere a veniturilor firmelor din publicitate si PR. Pe langa acestea, castiguri substantiale inregistreaza tipografiile, firmele de PR online, firmele de publicitate outdoor si cele de productie media. Pentru un aspirant la un post in administratia publica, cum ar fi cel de primar sau chiar si consilier exista un buget minim pe care trebuie sa-l anticipeze inca de acum.

Daca luam cazul obisnuit al unui candidat la primaria unui oras cu peste 10.000 de locuitori, pentru a avea sanse reale investitia minima este de 20.000 de euro.
Cum se ajunge la aceasta suma? Expunerea este obligatorie, iar preturile afisajului stradal, incluzand productia si inchirierea spatiului timp de o luna nu scad sub 5.000 de euro, pentru 10 locatii centrale. Bucurestiul face exceptie, avand un cost lunar mediu pe locatie si productie de 600 de euro. Un mesh costa si el intre 1000 si 7000 de euro/locatie.
La aceste cheltuieli se adauga productia pliantelor de campanie, afisele electorale si arsenalul tipic de cadouri de campanie in care sunt incluse sepcile, tricourile, pixurile, brichetele si chiar odorizante de masina pentru cei care au in target soferii. Pentru acestea este nevoie de un buget minim de 5000 de euro.

Orice candidat care se respecta are un site in care isi prezinta proiectele. Daca vorbim si de promovarea lui, costurile duc spre alte 6000 de euro pentru bannere pe internet, care sa anunte site-ul candidatului.
Conform ultimelor sondaje, mai mult de jumatate dintre oraseni considera ca intalnirile personale cu candidatul sunt cele care determina optiunea finala. Prin urmare, crearea de evenimente este o investitie care va da cele mai bune rezultate. Bugetul trebuie sa fie generos. Invitarea unor muzicieni la moda este o solutie destul de scumpa, intrucat tarifele acestora se dubleaza cand vine vorba de asocierea cu partid politic. Un astfel de eveniment poate costa intre 5000 si 30.000 de euro, in functie de numarul de spectatori, conditii de sonorizare si muzicienii invitati.

Am ajuns si la ultima parte, considerata de multi optionala, PR-ul. Crearea unei strategii de mesaj poate reduce costurile unei campanii, cu un efect mult mai mare. Se vorbeste adesea de un cost/vot, practicat de agentii de PR. In realitate este vorba de tot bugetul de campanie, incluzand strategia, completat de un fee de succes. O strategie buna duce la un cost de 3-4 euro/vot, aceasta fiind o simpla evaluare, nu o garantie a succesului in alegeri, acesta depinzand exclusiv de candidat si in mare parte de partidul pe care il reprezinta.

Bianca Preda, Managing Partner BiG Media Relatii Publice

Urmărește Daily Business pe Google News