- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Cand vom avea ieftiniri de sarbatori?

09 Jan, 17:00 • Redactia DailyBusiness

E posibil ca peste un an sau doi, produsele din Romania sa se ieftineasca de sarbatori, la fel ca in tarile dezvoltate?

Pana acum, preturile bunurilor de consum din Romania au crescut odata cu apropierea sfarsitului de an, in timp ce in statele vestice, se inregistreaza scaderi. Fenomenul a fost vizibil si anul acesta. Unul dintre motive ar fi ca la noi, piata si comportamentul cumparatorilor difera complet fata de Occident.

Marile lanturi de retail au venit in Romania in urma cu 8-9 ani. Primul magazin Billa, spre exemplu, a fost deschis in 1999, in cartierul bucurestean Titan. In aceasta perioada s-au schimbat multe, dar nu suficient cat sa modifice radical strategiile comerciantilor in ajunul sarbatorilor.

Retailul modern a ajuns la o pondere destul de mare in totalul comertului, de 29%, conform estimarilor grupului Carrefour. Totusi, suntem departe de alte tari europene, din acest punct de vedere. In Italia, ponderea se ridica la 58%, iar in Franta, la 96%. Iar companiile occidentale de distributie, in loc sa aduca aici politicile de vanzare verificate in Vest, au adoptat „obiceiul pamantului”. Sa vedem in ce imprejurari.

In prezent, ne aflam pe un val consumist, vizibil nu numai in supermarketurile aglomerate, ci si in statistici. In luna octombrie 2007, sectorul de retail din Romania a inregistrat cel mai rapid ritm de crestere din UE, aproape 14%, de 7 ori peste media europeana, potrivit datelor Eurostat. Luxemburg, una dintre tarile cu cel mai inalt standard de viata, a avut in aceeasi perioada o scadere de 20%. Si totusi, la noi preturile cresc atunci cand la ei scad.

Occidentalii sunt oameni care „si-au facut plinul” in zeci de ani de dezvoltare, astfel ca nu se mai inghesuie sa-si umple cosurile, fiind obisnuiti cu belsugul. Romanii experimenteaza cresterea economica abia de cativa ani, dupa decenii intregi de comunism cu cozi la carne si tranzitie cu inflatie si nesiguranta.

Cand vin sarbatorile, comerciantul din Vest stie ca lumea va fi dispusa sa cheltuiasca mai mult, astfel ca isi permite sa lase pretul mai jos, pentru a castiga din cantitatea vanduta.

In Romania, ani de zile cumparatorul s-a uitat cu jind la vitrinele magazinelor, zicand „ce folos ca gasesc de toate, daca nu am bani”. Si de multe ori se intorcea acasa cu sacosa goala, dupa ce se plimba nedumerit printre rafturi. Spre sfarsit de an, vanzatorii se gandeau „oricum, clientii vor face eforturi ca sa aiba un Craciun indestulat, e momentul sa recuperam ce nu am castigat pana acum”. Si scumpeau produsele.

Daca si in anii urmatori, trendul crescator al economiei se va mentine, in mod normal lucrurile ar trebui sa se schimbe. Romanul va avea bani sa cumpere ce isi doreste in orice zi a anului, dar nu cu „furia” de acum, pentru ca intre timp isi va astampara „foamea”. Comerciantii vor castiga constant, nu in salturi, deci nu vor mai avea motive sa urce preturile in ajun de sarbatori. Si chiar daca lacomia ii va impinge sa o faca, vor intalni cumparatori mai experimentati, care se vor indrepta catre magazinele concurente.

Pe scurt, preturile ar putea sa scada in perioada sarbatorilor cu doua conditii: continuarea cresterii economice si maturizarea pietei.

Urmărește Daily Business pe Google News