Conform unui raport publicat in aceasta primavara de catre emarketer, industria auto americana va cheltui in 2007 circa 2.69 miliarde de dolari pe activitati de marketing online. Adica circa 12% din bugetele totale de marketing pentru anul in curs ale industriei. Raportat la publicitatea totala online din SUA, acesti bani inseamna un sanatos 14%, adica o pondere masiva in peisajul online al acestei industrii.
Din acesti bani, 1.06 miliarde ar urma sa fie cheltuiti pe marketingul prin motoarele de cautare, iar restul pe publicitate ‘conventionala’ prin bannere, sau ‘neconventionala’ prin site-uri dedicate, campanii interactive si advertoriale.
In Europa de Vest, in urmatorii cinci ani, circa 18% din bugetele de publicitate vor fi alocate pentru online – cu unele variatii in functie de industrie. In mare insa, industria auto va ramane sub aceasta medie, procentele diferind in functie de tara. Actualmente ele sunt undeva in jurul a 10% din totalul bugetelor de publicitate.
Dar in Romania?
Sec spus, conform Media Fact Book (MFB) Romania produs de Initiative Media Romania, in 2006 ponderea bugetelor online in totalul publicitatii a fost de … 1.4%. Da. Cei 5.4 milioane de euro net raportati de industria online au fost literalmente o picatura intr-un ocean de 385 milioane de euro (valori nete).
Pentru 2007, intreaga piata de advertising era estimata de MFB la 485 milioane de euro net, din care doar 8.5 vor fi alocati online-ului. Adica un minunat 1.75%. La rate-card, proportiile se schimba dramatic, insa va las voua placerea sa le gasiti.
Unde se situeaza industria auto romana in acest peisaj? Ponderea acestei industrii in totalul cheltuielilor pentru online este greu de estimat in lipsa unor date din piata, insa pot avansa o cifra sigura pentru ponderea in totalul bugetelor de marketing ale industriei: sub 2%.
Cat de mult conteaza asadar mediul online pentru industria auto?
Este adevarat, rata de penetrare a Internetului in Romania este de doar 23%, asadar mare parte a consumatorilor inca iau decizii bazandu-se pe mediile traditionale de informare (si de advertising). In mediul urban totusi, 36% din populatie utilizeaza Internetul, iar in orasele mari acest procent trece binisor de 40%.
Or, exact acesta este publicul activ, cu venituri care ii permit investitii in domeniul auto, si care isi obtine informatia preponderent din mediul online.
Industria auto trebuie sa priveasca mai ales inspre acest public, gasit din ce in ce mai greu in fata televizoarelor sau rasfoind presa auto. Apropo de presa auto specializata: revistele auto nu depasesc, cumulate, 150.000 de exemplare pe luna, aici incluzand si bilunarele dar excluzand revistele de anunturi auto. Prin comparatie, site-urile pricipale de continut auto din Romania (excluzand site-urile de anunturi auto) insumeaza peste 250.000 de cititori unici pe saptamana. Cele doua numere nu se suprapun exact, insa ne ofera un raport.
Pentru revistele auto s-au cheltuit la pret de rate card in 2006 circa 8.6 milioane de euro, adica mai mult decat intreg bugetul de online pentru toate industriile! Suma totala cheltuita de industria auto pentru publicitatea pe print a fost de circa 32 milioane de euro (rate card). Si pe online? Hm…
Unde e problema? As zice ca este in mai multe locuri. Deocamdata voi spune doar ca pentru majoritatea oamenilor din industria auto de la noi publicul online este un mister – chiar si pentru cei bine intentionati care au inceput de ceva timp sa actioneze pe net. Mai multe insa, in insemnarea mea viitoare.
Pana atunci, o intrebare: cati ani vor mai trece pana cand industria auto din Romania sa dirijeze 14% din bugete catre online? Nu risc sa fac o predictie… 🙂