Conform sumarului executiv al raportului Societatii Academice Romane, publicat extensiv in presa romana, riscul decesului dintr-un accident auto este de 40 de ori mai mare in Romania decat in UE.
La acest rezultat s-a ajuns, conform SAR, combinand doua numere diferite: riscul unui accident auto in Romania, care ar fi de 13 ori mai mare decat in UE, si numarul de accidente per autoturism, care ar fi si el de 3 ori mai mare decat in UE. SAR indica drept principala cauza a mortalitatii de 40 de ori mai mari starea drumurilor nationale.
Oare asa sa stea lucrurile? Discrepanta dintre Romania si UE sa fie chiar atat de mare? Starea proasta a drumurilor sa duca la de 40 de ori mai multi morti? Raportul SAR merita trecut un pic in revista in acest aspect, pentru a vedea daca nu cumva reusim iarasi, in cel mai bun stil romanesc, sa ne punem poalele in cap degeaba. Chiar si cu bune intentii.
In primul rand, SAR foloseste expresia „accidente auto”, omitand sa specifice ca e vorba strict de accidentele auto soldate cu raniti, nu de toate accidentele auto. Apoi combina acest numar cu unul complet diferit, si anume cel al tuturor accidentelor auto din Romania, chiar si tamponarile minore din parcare. Nu prea academic, avand in vedere ca nicaieri in lume nu se foloseste aceasta metoda, ci se iau in calcul strict accidentele soldate cu raniti, adica accidentele grave.
De exemplu, conform raportului European Road Statistics 2007 referitor la cele 25 de state UE, in 2005 s-au inregistrat 1.255.500 de accidente rutiere soldate cu raniti. Din aceste accidente au rezultat 41.274 de morti si 1.700.000 de raniti. Adica in 1/30 din accidentele auto din UE soldate cu raniti s-a inregistrat si un deces. Nu stiu cum a ajuns CNADNR la raportul mediu de 1/40, regasit in analiza SAR.
In aceeasi perioada, in Romania au avut loc 6905 accidente auto soldate cu raniti. Din acestea au rezultat 2491 de morti si 5637 de raniti, la un parc auto estimat la 4.3 milioane de unitati. Adica in 36% din accidentele auto soldate cu raniti s-a inregistrat si un deces. De 10 ori mai mult decat in UE, asadar, dar nu de 40 de ori!
Bineinteles ca acest rezultat nu are de ce sa ne bucure. A afirma insa ca riscul de a muri dintr-un accident auto este de 40 de ori mai mare in Romania fara a tine cont de metodologia UE in acest sens este din pacate o scapare nepermisa din partea Societatii Academice Romane.
Mai mult, raportat la numarul total de masini, la noi se inregistreaza 580 de decese la 1.000.000 de autovehicule, pe cand in UE se inregistreaza in medie 188 de decese la 1.000.000 de autovehicule. Deci riscul efectiv de a muri intr-un accident rutier este de doar 3 (trei) ori mai mare, nu de 40!
Comparatia cu UE ar trebui sa includa asadar si gradul de folosire al unei masini, numarul de accidente raportat la numarul de kilometri parcursi si multe alte elemente inainte de a clama panicard ca la noi riscul de a muri dintr-un accident auto este de 40 de ori mai mare decat in Europa.
Nu doar atat: decesul unui om din cauza unui accident auto tine prea putin de starea drumului, si mult mai mult de conditiile accidentului insusi: s-a purtat sau nu centura de siguranta; masina era una moderna, capabila sa faca fata unui impact si dotata cu ABS, airbaguri si alte sisteme de protectie, sau una antica; a fost sau nu implicat un pieton; cat de repede au venit serviciile de salvare la fata locului, si asa mai departe. Acestia sunt factorii care fac ca in Romania un accident grav sa duca la decese. Caci daca 1000 de accidente grave in UE provoaca 1350 raniti si doar 30 morti, in Romania ele provoaca doar 800 de raniti si… 360 de morti. Sunt mai putini oameni afectati, dar consecintele sunt mai grave. Iar acestea au prea putin a face cu starea drumurilor!
Este asadar mai corect sa afirmam ca in Romania se moare de 10 ori mai mult in cazul accidentelor auto grave decat in UE, dar si ca riscul de a muri din cauza unui accident grav este de doar 3 ori mai mare decat in UE.
Voi reveni cu o analiza detaliata a principalelor cauze ale mortalitatii din accidentele auto inregistrate in Romania, dar si a costurilor economice cauzate de acestea. Caci daca nu mai putin de 2% din PNB-ul UE (200 de miliarde de Euro) se pierd anual din cauza accidentelor auto care implica raniti, situatia in Romania risca sa fie intr-adevar mai dramatica decat atat. Sau nu…