Perioada de criza prin care trece industria aeronautica este din ce in ce mai evidenta. Interesante sunt cauzele care au dus la acest declin al companiilor aeriene.
Una dintre cele mai evidente si mai simplu de invocat cauze este reactia in lant. Ca urmare a prabusirii pietei sub-prime, a sistemului bancar, a crizei de lichiditati, majoritatea companiilor au suferit pierderi. Este un lucru foarte normal, in conditiile in care aproape orice companie produce cu bani luati din banca (pe credit).
Odata cu incetinirea cersterii economice globale, numarul calatoriilor de afaceri a scazut. Aceasta scadere afecteaza companiile aeriene care obtineau bani buni pe bilete business. Unele dintre biletele de business class au disparut, altele au devenit economy.
Nesiguranta locului de munca si bonusurile diminuate ale populatiei, au determinat miscorarea numarului de calatorii de placere, sau reducerea costurilor lor. Astfel, multi dintre clientii companiilor traditionale opteaza acum pentru zborurile low-cost. In schimbul renuntarii la unele facilitati (precum mancare gratuita in avion), poti primi o reducere de peste 50% din pretul unui bilet al unei companii aeriene traditionale.
Unele dintre multinationalele prezente in Romania, prefera sa trimita angajatii la traininguri folosind liniile aeriene low-cost, ceea ce duce de asemenea la scaderea numarului de calatori ai companiilor aeriene traditionale.
Primele doua cauze sunt conjuncturale. Am putea spune, la fel ca si in alte cazuri: ?criza i-a prins nepregatiti?. Celelalte doua cauze insa reprezinta concurenta din partea low-cost-urilor. Iar aceasta concurenta a inceput o data cu liberalizarea pietei aeriene si desfiintarea monopolului de stat in domeniu, incepand cu anii 1990. Practic, avand costuri de operare mult mai mici, companiile low cost reusesc sa ofere preturi mult mai mici la bilete, mentinand totdata ridicati parametri de securitate ai zborului. Aceasta politica a zborurilor ieftine oferite de low-cost-uri a dus la cresterea in fiecare an a numarului de pasageri, in detrimentul companiilor aeriene traditionale. Insa aceasta tendinta a fost pana acum ignorata, deoarece industria mergea bine, profiturile erau frumoase, iar numarul clientilor era din oricum destul de mare. Astfel, companiile aeriene traditionale nu au trebuit sa isi faca griji asupra bugetelor si cheluielilor.
In acest moment insa, companiile aeriene traditionale se confrunta cu scaderea drastica a numarului clientilor (incarcarii aeronavei), ceea ce duce la pierderi. In aceste conditii, unele companii ? precum Quantas sau Austrian Airlines – incearca sa isi gaseasca un partener strategic, altele ? precum Tarom – isi reduc cheltuielile de operare. Nu se stie care dintre aceste strategii va fi cea castigatoare. Insa, un lucru este sigur: in viitor, companiile aeriene de linie vor oferi servicii mai competitive.