Doua lucruri s-au schimbat radical in ultimii 5 ani, de cand DailyBusiness.ro a intrat pe piata media, iar unul a ramas la fel.
S-a schimbat in primul rand insasi piata media. Cand, personal, am iesit din presa „traditionala” pentru a incepe acest proiect, multi mi-au urat succes „in online”, dar foarte putini au crezut cu adevarat ca aici „e viitorul”. Un fel de „sa-i uram succes, saracu’, ca nu stie ce face”. M-am bucurat de toate urarile si am sperat ca dreptatea e de partea mea. Ca majoritatea cliseelor, si cel care urmeaza este adevarat: timpul le lamureste pe toate. Iar pentru ce a urmat in piata media, din pacate cuvantul „dramatic” e prea moale. Criza a pus umarul serios la accelerarea schimbarilor. Mii de concedieri, strategii schimbate peste noapte, ziare cu vechime inchise sau mutate online, „mogulizarea” presei sub presiunea banului.
Al doilea lucru care s-a schimbat este chiar DailyBusiness.ro, „the look and feel”. Astazi va prezentam un design nou, mai functional si mai atractiv, spunem noi. Dar un site e mult mai mult decat felul cum arata. Adesea uitam ca, fara oameni de valoare si fara prietenia dintre ei, niciun proiect nu reuseste. Iar acest proiect are deja in spate un strop de istorie si multe povesti.
Care e povestea noastra? N-am spus-o niciodata public, dar iat-o acum, pe scurt. Am schimbat trei sedii. Am inceput intr-un demisol intunecos. Daca aveam norocul ca nicio masina sa nu parcheze in dreptul unicei ferestre a incaperii, aveam lumina naturala. Am adus de acasa un scaun pliant, pentru ca echipa crescuse mai repede decat se miscau curierii care aduceau mobila comandata. Am avut norocul sa gasesc oameni deosebiti, chiar daca multi fara experienta, si impreuna cu ei am construit o redactie adevarata, asa cum putine se gasesc. Eu, subiectiv fiind, as spune ca in Romania nu se mai gaseste nicaieri una la fel. Valorile morale n-au fost niciodata o gluma in redactia noastra, iar cele profesionale au fost atat de severe incat de multe ori poate parea ca ne luam prea in serios pentru un ziar „atat de mic”.
Lucrul care nu s-a schimbat in ultimii 5 ani?
N-am schimbat nicio virgula din principiile noastre. Pare banal? Nu este; si timpul a trecut. De la 4.000 de cititori pe luna, am ajuns in 5 ani la 240.000. E mult, e putin, greu de spus. Cifrele seci nu arata mai nimic despre efortul facut in fiecare zi de colegii mei pentru ca stirea sa fie mai completa, iar analiza mai aproape de „ceea ce conteaza”. Nu am participat la concursuri si nu ne-am batut cu pumnul in piept. Faptul ca SATI ne-a numit site-ul numarul doi din Romania ca pondere a cititorilor premium (venituri si educatie peste medie) a fost doar o confirmare a faptului ca voi, cititorii, intelegeti si apreciati efortul nostru.
Nu de putine ori ne-am contrazis in redactie si ne-am luptat pentru idei. Toti am facut greseli, si toti am castigat din ele. Tot timpul a contat binele site-ului. Unii oameni au plecat, altii au venit. Spiritul ramane si mergem mai departe.
Va multumesc voua, cititorilor DailyBusiness.ro. In continuare nu va promitem perfectiune, ci doar ca ne pastram directia: dorinta de a ne face meseria bine.