- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Ce este semnatura electronica extinsa si cum functioneaza

02 Nov, 16:15 • marius.vicentiu.coltuc

Semnatura electronica extinsa reprezinta un pachet de date de integrat in documentele sau mesajele transmise pe Internet.

Pentru a avea valoare legala, o semnatura electronica trebuie sa indeplineasca anumite conditii stipulate de Legea nr. 455/2001. Ea trebuie sa fie legata in mod unic de un semnatar si sa asigure identificarea acestuia, sa fie creata prin mijloace controlate exclusiv de semnatar (utilizand un dispozitiv criptografic) si sa fie legata de datele in forma electronica la care se raporteaza astfel incat orice modificare sa fie identificabila.

Documentele si e-mailurile semnate electronic beneficiaza de garantia autenticitatii, integritatii si nerepudierii in instanta a informatiilor digitale. Introducerea semnaturii electronice in sistemul administrativ romanesc a permis transmiterea si arhivarea simplu, sigur si eficient a documentelor cu implicatii legale.

Certificatul digital pentru semnatura electronica

Acum se poate obtine simplu si rapid in agentiile Raiffeisen Bank in care exista un reprezentant certSIGN. Acceseaza lista atasata si gaseste cea mai apropiata agentie. Comunicarea cu institutiile statului este de acum mai simpla, iar tu economisesti timp si resurse!

Certificatul digital te ajuta cand interactionezi cu: Institutiile statului: Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM), Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), Monitorul Oficial, Depozitarul Central, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM), Casa de Asigurari de Sanatate (CAs); Autoritatile contractante din cadrul Sistemului Electronic de Achizitii Publice (SEAP), Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSP).

Etapele obtinerii certificatului digital:
– completeaza cererea de emitere certificate https://inregistrare.certsign.ro/inregistrare.html

Regimul juridic al inscrisurilor in forma electronica

Inscrisul in forma electronica, caruia i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificate calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv si generata cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii electronice, este asimilat, in ceea ce priveste conditiile si efectele sale, cu inscrisul sub semnatura privata.

Inscrisul in forma electronica, caruia i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica, recunoscut de catre cel caruia i se opune, are acelasi efect ca actul autentic intre cei care l-au subscris si intre cei care le reprezinta drepturile.

In cazurile in care, potrivit legii, forma scrisa este ceruta ca o conditie de proba sau de validitate a unui act juridic, un inscris in forma electronica indeplineste aceasta cerinta daca i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat si generata prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii.

In cazul in care una dintre parti nu recunoaste inscrisul sau semnatura, instanta va dispune intotdeauna ca verificarea sa se faca prin expertiza tehnica de specialitate. In acest scop, expertul sau specialistul este dator sa solicite certificate calificate, precum si orice alte documente necesare, potrivit legii, pentru identificarea autorului inscrisului, a semnatarului ori a titularului de certificat.

Partea care invoca inaintea instantei o semnatura electronica extinsa trebuie sa probeze ca aceasta indeplineste conditiile prevazute la art.4 pct.4. Semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, este prezumata a indeplini conditiile prevazute la art.4 pct.4.

Partea care invoca inaintea instantei un certificat calificat trebuie sa probeze ca furnizorul de servicii de certificare care a eliberat respectivul certificat indeplineste conditiile prevazute la art.20. Partea care invoca inaintea instantei un mecanism securizat de creare a semnaturii trebuie sa probeze ca acesta indeplineste conditiile prevazute la art.4 pct.8.

Furnizarea serviciilor de certificare

Furnizarea serviciilor de certificare nu este supusa nici unei autorizari prealabile si se desfasoara in concordanta cu principiile concurentei libere si loiale, cu respectarea actelor normative in vigoare. Furnizarea serviciilor de certificare de catre furnizorii stabiliti in statele membre ale Uniunii Europene se face in conditiile prevazute in Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte.

Cu 30 de zile inainte de inceperea activitatilor legate de certificarea semnaturilor electronice persoanele care intentioneaza sa furnizeze servicii de certificare au obligatia de a notifica autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu cu privire la data inceperii acestor activitati.

O data cu efectuarea notificarii prevazute la alin.(1) furnizorii de servicii de certificare au obligatia de a comunica autoritatii de reglementare si supraveghere specializate in domeniu toate informatiile referitoare la procedurile de securitate si de certificare utilizate, precum si orice alte informatii cerute de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu.

Furnizorii de servicii de certificare au obligatia de a comunica autoritatii de reglementare si supraveghere specializate in domeniu, cu cel putin 10 zile inainte, orice intentie de modificare a procedurilor de securitate si de certificare, cu precizarea datei si orei la care modificarea intra in vigoare, precum si obligatia de a confirma in termen de 24 de ore modificarea efectuata.

In cazurile de urgenta, in care securitatea serviciilor de certificare este afectata, furnizorii pot efectua modificari ale procedurilor de securitate si de certificare, urmand sa comunice, in termen de 24 de ore, autoritatii de reglementare si supraveghere specializate in domeniu modificarile efectuate si justificarea deciziei luate.

Furnizorul de servicii de certificare va asigura accesul la toate informatiile necesare utilizarii corecte si in conditii de siguranta a serviciilor sale. Informatiile respective vor fi furnizate anterior nasterii oricarui raport contractual cu persoana care solicita un certificat sau, dupa caz, la cererea unui tert care se prevaleaza de un asemenea certificat. Informatiile prevazute la alin.(1) vor fi formulate in scris, intr-un limbaj accesibil, si vor fi transmise prin mijloace electronice, in conditii care sa permita stocarea si reproducerea lor.

Informatiile prevazute la alin.(1) vor face referire cel putin la: procedura ce trebuie urmata in scopul crearii si verificarii semnaturii electronice; tarifele percepute; modalitatile si conditiile concrete de utilizare a certificatelor, inclusiv limitele impuse utilizarii acestora, cu conditia ca aceste limite sa poata fi cunoscute de terti; obligatiile care incumba, potrivit prezentei legi, titularului certificatului si furnizorului de servicii de certificare; existenta unei acreditari, daca este cazul; conditiile contractuale de eliberare a certificatului, inclusive eventualele limitari ale raspunderii furnizorului de servicii de certificare; caile de solutionare a litigiilor; orice alte informatii stabilite de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu. Furnizorul de servicii de certificare va transmite solicitantului un exemplar al certificatului.

Persoanele fizice care presteaza, conform legii, in nume propriu servicii de certificare, precum si personalul angajat al furnizorului de servicii de certificare, persoana fizica sau juridica, sunt obligate sa pastreze secretul informatiilor incredintate in cadrul activitatii lor profesionale, cu exceptia celor in legatura cu care titularul certificatului accepta sa fie publicate sau comunicate tertilor.

Urmărește Daily Business pe Google News