de Adrian Mihaltianu
Un sondaj efectuat de site-ul drive-test.ro pe parcursul lunii ianuarie ofera o imagine foarte clara a tipului de masini pe care le-ar aduce romanii in tara in cazul in care taxa de inmatriculare ar fi eliminata complet.
La intrebarea „ce masini ati aduce din Vest daca taxa de prima inmatriculare ar cadea”, imensa majoritate a celor 3447 de respondenti au declarat ca doresc sa aduca in tara masini mai noi de 6 ani, care corespund cel putin normelor Euro 3.
Astfel, 27.9% doresc sa cumpere masini Euro 4 cu o vechime maxima de 3 ani, in timp ce 29.6% vor sa aduca masini Euro 3 fabricate in perioada 2002-2004. Alti 16.4% se gandesc sa dea banii pe masini Euro 3 produse in perioada 2000-2002.
Asadar nu mai putin de 73.9% dintre romani vor masini produse dupa 2000, care sa coste intre 5000-10.000 de euro. Iata deci care sunt masinile de care se tem atat producatorii interni cat si importatorii romani de masini noi. Inca o data, mitul masinilor mai vechi de 15 ani care ar impanzi soselele patriei si ar ameninta albastrul cerului si verdele campiilor nu sta in picioare.
Doar 25.7% se gandesc sa aduca in Romania masini mai vechi de 8 ani. Astfel, 13.9% vor masini Euro 2 produse intre 1996-2000, in timp ce doar 11.8% vor aduce masini Euro 2 mai vechi de 12 ani, adica asa-zisele rable de care se declara scarbiti atat Guvernul cat si importatorii.
Desi rezultatele sondajului sunt totusi aplicabile doar publicului urban cu acces la internet, ele sunt semnificative pentru Romania ca intreg, pentru ca cele mai multe masini se cumpara in zonele urbane.
In zonele rurale este foarte posibil ca batrana Dacie non-euro sa fie inlocuita cu masini Euro 2 cu o vechime mai mare de 12 ani. Nici aceasta nu ar fi un ceva rau, pentru ca aceste masini au o protectie a pasagerilor si a mediului net superioara unei masini de tehnologie 1960, iar cumparatorii respectivi nu s-ar fi orientat oricum spre masini noi luate prin credit.
Acest sondaj arata totusi ca temerile industriei auto din Romania sunt cat se poate de fundamentate. Nu importul a sute de mii de rable este adevarata problema, ci faptul ca oferta interna de masini noi nu ar face fata ofertei externe de masini rulate, aduse la preturi comparabile.
Totusi, de ce sa nu aibe parte si industria auto romaneasca de un pic de concurenta? Intr-un sondaj ulterior, 54% dintre cei intervievati au declarat ca sunt complet nemultumiti de activitatea dealerilor romani, iar alti 18.6% s-au declarat relativ nemultumiti de aceiasi dealeri. Asta arata ca, pe o piata aflata in crestere cu 20% pe an, serviciile au ramas mult in urma.
Din acest punct de vedere, concurenta venita din partea masinilor rulate nu poate decat sa ajute. Confruntati cu scaderi ale vanzarilor, dealerii vor trebui sa invete sa ofere servicii de calitate, discounturi corecte si sa fie mai atenti la ce vor, in definitiv, clientii. Iar pe de alta parte, mii dintre cei care se vor tepui nemteste cu masini rulate vor invata sa aprecieze avantajele unei garantii, fie ea si una oferita in Romania, in stilul romanesc.