In Statele Unite exista o companie care vinde diamante online… numai online. Whiteflash.com. Afacerile cu diamante sunt o traditie veche in familia proprietarului, neschimbata pana acum. Se pare ca la sfarsitul anilor ’90 Gavin (proprietarul) s-a hotarat sa lanseze o pagina web unde sa isi prezinte catalogul de produse clientilor sai directi, bijutierii.
Odata site-ul lansat, Gavin a observat ca lucrurile nu mergeau chiar asa cum le planuise. Nimeni din baza sa de contacte cu bijutieri nu intra pe site. Dar intrau clienti finali… care doreau sa cumpere direct. Iar Gavin se intreba, normal, „Cine ar cumpara un diamant de 10.000 USD de pe internet, fara sa il vada sau sa il pipaie?”. Buna intrebare. Si totusi site-ul vinde si vinde bine.
Am auzit multa lume punandu-si aceeasi intrebare si la noi, evident in legatura cu produse mult mai mici ca valoare. Poti sa intorci din drum cumparatorul pornit cu nevasta si copil la cumparaturi sambata dis de dimineata, sa il convingi ca poate face acelasi lucru din fotoliu de acasa, fara inghesuiala, fara loc de parcare, fara o zi de iarba verde pierduta? Ei bine, da, se poate.
Cand cumperi in magazine clasice ai avantajul prezentei produsului pe care il doresti. Dar online poti avea avantajul unor descrieri foarte cuprinzatoare (daca magazinul respectiv stie sa vanda), ai acces instant la parerile celor care au testat deja ce vrei sa cumperi. Deci, 1-0 pentru online.
In offline te mai uiti, mai intri si in alt magazin, poate mai cumperi ceva… e bine si pentru tine (shopping therapy) si pentru comerciant (reuseste sa vanda mai mult decat ai strict nevoie). Dar uneori pierzi timp, petreci o jumatate de zi in mall si nu stii cand a apus soarele. La cumparaturi online nu pierzi niciodata mai mult timp decat e nevoie, plus ca poti sa faci asta la orice ora din zi sau noapte. Comerciantii pot „agata” clientii chiar mai bine in magazinul online. Daca folosesc „cross-selling” stiu ce i se potriveste cumparatorului, ce alt produs l-ar ajuta si astfel toata lumea este fericita. As spune 2-0 pentru online
Vorbind de timp… cand comanzi online poti primi produsul in aceeasi zi, evident daca magazinul respectiv are produsul in stoc si daca isi gestioneaza bine sistemul de livrare. La magazinele clasice platesti si iei cu tine, dar daca optezi pentru livrare la domiciului (mobila, electrocasnice mari, etc) poate sa treaca si o saptamana pana cand se intampla sa fii in traseul masinii de livrare. Fortez un pic si spun 3-0 pentru online.
Evident, tin cu online. Dar atentie! Cuvantul „daca” apare de 5 ori in ultimele 3 paragrafe… ceea ce inseamna ca scorul meu depinde de cum stiu magazinele sa isi prezinte produsele, de cum inteleg nevoile consumatorilor, sau de cum gestioneaza stocurile si livrarile.