- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Cea mai proasta greva

25 Mar, 22:56 • adrian.mihaltianu

de Adrian Mihaltianu

Marirea salariului cu 12%, sau, in termeni reali, cu 6% a unui salariu aflat cu mult peste media nationala ar fi visul oricarui sindicalist din Vest, intr-o economie demult asezata si pusa pe principii economice solide.

Aceasta este marirea de salariu propusa de patronatul Dacia angajatilor sai, alaturi de marirea cu 18.5% a salariului minim brut din uzina (de altfel unul destul de mic, de 780 de lei).

Salariatii insa doresc o marire cu 550 ron a salariilor, indiferent de post, si o serie de prime si reduceri care sa le faca viata mai usoara. Din toata aceasta tevatura iscata la Dacia, rezultatul va fi insa unul singur: compromiterea indicatorilor financiari ai uzinei, si pe cale de consecinta limitarea angajarilor, sau chiar concedieri in masa in viitorul apropiat. Merita oare? Sa vedem.

Foarte multa lume (suparata) din uzina se bazeaza pe faptul ca in Romania Renault a obtinut de pe urma Dacia cele mai mari profituri din grup: 160 milioane euro profit operational. Totusi, ce omit voit acestia este faptul ca uzina inca are de dat bani inapoi catre Renault, si nu putini: 61 milioane de euro. O zi de greva costa uzina 10 milioane de euro. Un calcul simplu arata ca prelungirea grevei la 2 saptamani ar vaporiza complet profitul asteptat pe 2008. Chiar si o saptamana de greva este suficienta pentru a compromite rezultatele pe acest an, cu efecte grave si asupra companiei-mama.

Imi amintesc cu aceasta ocazie pozitia vehementa a producatorului auto national in privinta taxei de inmatriculare. Daca s-ar fi renuntat la ea, spuneau oficialii Dacia, uzina ar fi fost nevoita sa renunte la planurile de investitii, ba chiar sa dea afara oameni. Aceasta, pentru ca productia uzinei ar fi scazut cu cateva procente.

Isi inchipuie sindicalistii Dacia ca mai mult de o saptamana de greva nu va avea acelasi rezultate, ba chiar mai grave?

Indiferent de ce se va intampla pana la urma, muncitorii romani ar trebui sa invete dintr-un alt caz: Bochum. Da, acea localitate din care finlandezii au luat bucata cu bucata o uzina si au dus-o in Romania. Dacia a obtinut profituri frumoase la nivelul unei industrii care traieste din margini de 2-4%. Asta nu inseamna insa ca este imuna la dezastre, mai ales daca cei care sunt principalii beneficiari ai bunastarii uzinei se apuca sa faca greve cu pretentii imposibil de acceptat.

Muncitorii de la Dacia ar trebui sa isi dea seama ca zone in care sa se asambleze masini se mai gasesc. Si bulgarii, si ucrainienii, si alti estici se pricep la LEGO. Nu e mare filozofie sa instruiesti muncitori, asa cum nu e mare filozofie sa stergi din planurile de viitor investitiile din Romania, si sa le muti altundeva.

Este de ajuns ca ei sa intinda coarda, si tot ce vor obtine va fi o schimbare de comportament din partea oficialilor Renault. Dar nu in sensul in care s-ar astepta.

Caci greva prelungita de la Dacia este si un semnal de desteptare pentru oficialii Renault. Epoca de miere din Romania s-a terminat. Si cum grupul este condus de oameni extrem de atenti la orice indicatori economici, reactia nu va intarzia sa apara. Nu ca ar fi dati oameni afara astazi. Dacia inca are de ce sa creasca in Romania. Dar investitiile viitoare pot fi trase pe linie moarta, angajarile suplimentare pot fi oprite, planurile pentru dezvoltarea in continuare a gamei Logan pot ocoli uzina din Romania.

Cei implicati in greva de la Dacia ar trebui sa isi dea seama ca intr-o piata extraordinar de sensibila, in care alti producatori europeni taie mii si zeci de mii de locuri de munca, o greva prelungita este sinucidere curata.

Sunt chiar curios cat timp le va lua pana cand vor ajunge la aceasta concluzie.

Urmărește Daily Business pe Google News