Am asteptat sa treaca primele reactii, de la entuziasm la critica, de la „analiza pe logo” la speech-urile mai mult sau mai putin sforaitoare de la lansare, pentru a-mi spune si eu punctul de vedere despre recentul rebranding al CEC.
Asa cum era de asteptat, curentul „rebranding”, acest panaceu universal al lipsei de strategie, nu putea sa lase neatins CEC, transformat (desigur in urma unui costisitor proces) in CEC Bank.
Introducerile fiind facute, hai sa ne uitam putin si la substanta, la cum arata tabla de sah pe care actioneaza CEC. Voi vorbi doar de suprafata iceberg-ului, de comunicare, fara a intra prea mult in strategiile de produs, distributie sau pricing.
Asadar, avem un lider BCR-Erste, care si-a cam abandonat puternicul statement de leadership „E in puterea noastra” pentru un „Gandim la fel”. Mie mi-e frica sa ma duc la o institutie bancara care gandeste la fel ca mine. Pentru ca eu habar nu am de banking.
Avem challenger-ul, BRD, care, foarte corect aplica o strategie mai mult indreptata catre punctul slab al adversarului – birocratia. Felicitari pentru „Tot mai simplu”, domnilor si keep up the good work.
Bineinteles, cu riscul de a fi subiectiv, nu pot sa nu laud intelepciunea si consecventa Bancii Transilvania, care nu e Transylvania Bank, in a se pozitiona ca specialist in satisfacerea nevoilor celor cu spirit intreprinzator.
Acum, care erau sansele CEC?
Pai, dupa ce am vazut ce face competitia, sa privim la punctele tari interne, la ce il facea diferit pe CEC: distributie spectaculoasa, cu numeroase puncte de lucru, notorietate cvasi-totala si traditie romaneasca.
La conferinta de presa, domnul Tariceanu spunea ca avem nevoie de o banca pentru persoanele din mediul rural, pentru cei cu venituri mici. Corect si frumos spus, dar, domnilor (i)responsabili cu strategia CEC, de cate ori ati auzit persoane de la tara si persoane cu venituri mici pronuntand /benk/.
Si de ce Bank pentru o banca de traditie romaneasca? Si de ce rebranding? Si de ce sa adaugam o particula inutila? Oare lumea nu asocia CEC cu serviciile bancare?
Ce simpla ar fi fost o solutie care sa pozitioneze CEC printr-un rationament logic, de tipul „Romanii ii inteleg cel mai bine pe romani. Servicii bancare de la cea mai de traditie banca romaneasca. CEC, de 200 de ani impreuna cu romanii”.
Dar era prea simplu, nu? Fara Bank, fara rebranding, fara un slogan fara sens adaugat campaniei… Nu se termina, acum incepe – de-asta mi-este foarte teama!
Adinel Tudor, Specialist Marketing, Trout&Partners