Recentul anunt al WordPress ca a integrat comentariile de pe blogurile WP cu userii de Facebook si Twitter – astfel ca atunci cand comentezi ceva pe un website WordPress iti apare automat, daca vrei, si in profilele de Facebook si Twitter – reprezinta un nou pas spre crearea in mediul online a unor super-useri individuali. Am identificat aceasta tendinta in urma cu mai multi ani si vad ca se intampla lucruri importante in aceasta directie. Ideea este destul de simpla: ai o singura identitate online, protejata de user si parola si pe orice website ai intra, esti tot TU.
Prima oara cand am inteles puterea conceptului de a avea un singur user individual pe Internet, cu avantajele si dezavantajele lui, a fost cand am intrat de pe calculatorul unui prieten pe website-ul de recomandari turistice TripAdvisor.com, pentru a cauta cazare in Italia, unde ma pregateam sa merg in excursie. Dupa prima cautare s-a deschis o fereastra in care scria: „atentie, trei prieteni de-ai tai au fost recent tot in Roma si s-ar putea sa aiba sugestii pentru tine”. Era vorba de prietenii de pe Facebook ai amicului meu, proprietarul calculatorului. Deci, ce facuse sistemul TripAdvisor, de fapt? Tinand cont ca eu cautam cazare in Italia, a extras aceasta informatie si a intrat cu ea pe contul de Facebook, unde a cautat ce prieteni au declarat ca au fost in Italia si a presupus ca as fi interesat de sfatul lor.
Sunt sigur ca si voi ati avut astfel de experiente in navigarea pe Internet, ce v-au trezit suspiciuni intemeiate: ce intimitate mai exista in conditiile in care lasi urme online pe oriunde treci si urmele ti se atribuie fara nici un dubiu. Acestea sunt doar o parte din problemele unificarii activitatii online intru-un cont personal unic. Eu despre un alt efect al vreau sa va vorbesc, despre crearea unor useri de experti specializati intr-un anumit domeniu, in care sa isi dovedeasca priceperea. Dar cum se construieste un astfel de user? Prin ceea ce scrii, ce comentezi, ce raspunzi, ce citesti, ce votezi, ce alegi, ce preferi, ce iti place, unde ai fost, ce carti ai citit sau ce cumperi online. Si toate acestea integrate intr-un singur user, in care se aduna reputatia online a unei persoane. Cred ca puterea de a-i influenta pe altii, dovedita prin numarul de citiri, followeri, abonati sau comentarii va fi in viitor o resursa mai importanta si mai valoroasa decat banii.
Ce poate face o companie in contextul in care puterea de a-i influenta pe cei din jur in momentul in care iau o decizie se afla in mainile unor experti in domeniul lor de activitate? Poate incerca sa-si construiasca propriul user de expert in industria in care activeaza. Din experienta am vazut ca este foarte greu acest lucru, din motive organizatorice. Internetul este o pravalie deschisa non-stop, in care este foarte important ce se intampla dupa ora 19.00, cand ajung oamenii acasa la serviciu, nu doar intre 09.00 si 18.00, cand angajatii din diferite departamente butoneaza la „Social Media”. Cred ca este mai eficient pentru o companie sa colaboreze cu expertii online, decat sa incerce sa isi creeze useri de guru in domeniul lor.
In crearea super-contului unic personal, eu cred ca am plecat cu stangul deocamdata. Nu am nici cont de Facebook, nici de Twitter, acum mi-am creat cont de LinkedIn, dar nu cred ca mi-ar placea sa fie integrat cu alte site-uri. Voi cum stati cu super-userul unic?