Situatia din industria auto este deja cunoscuta tuturor, asadar nu voi mai insista cu cifre. Voi spune doar ca nici ianuarie nu arata mai bine, si ca dupa ianuarie urmeaza un februarie la fel de frust.
Sperantele tuturor se agata de perioada martie-aprilie, cand poate vremea frumoasa de afara, clarificarea situatiei locurilor de munca si sfantul Duh vor aduce din nou clientii in showroom-uri. Hm…
Pana atunci insa vom vedea din nou sindicalisti in strada strigand ca vor sa-si pastreze locurile de munca, vom vedea din nou dealeri tristi ca nu mai intra nimeni pe poarta si importatori care taie orice cheltuiala care mai poate fi taiata.
Adevarul este ca a fi angajat acuma in industria auto, fie ca esti la sudura sau la controlul calitatii, fie ca lucrezi intr-un showroom sau in marketing, nu este chiar o chestie vesela. Privesti usa si joci Solitaire, sau stai acasa si iti bati nevasta. Pana si benzinariile o sa inceapa sa-si inchida portile din lipsa de musterii, va vine sa credeti?
Si adevarul e ca mai toata lumea se uita catre patroni, catre directori si catre sefi. Ce sa facem, ce sa facem, vrem sa ne luam salariile, sa decida aia de sus ce trebuie facut, ca doar sunt bine platiti din banii munciti de noi, si apoi sa ne dea banii, ca noi am venit la serviciu si am muncit, noi vrem sa muncim! Cam asta e mentalitatea generala.
Avea insa un anume Henry, Ford pe numele sau de familie, o zicala extrem de potrivita: „Nu angajatorul este cel care plateste salariile, el doar administreaza banii. Salariul ti-l plateste clientul.”
Ooo, Maria-Sa Clientul. Clientul, adica cel care mai are inca bani de spanzurat pe o masina noua. Clientul, adica ala care va cumpara masina cu suruburile nestranse pentru ca tu te-ai scarpinat undeva sau erai inca mahmur, ca doar e luni…
Clientul, adica nesimtitul ala care a trecut ieri prin showroom, n-a fost bagat de nimeni in seama si s-a dus sa-si ia pana la urma o masina rulata de la un samsar, facand o economie de vreo 3000 de euro intre timp, sau care a cumparat de la dealerul celalalt pentru ca acolo i s-a zambit amabil si i s-a dat o finantare suportabila.
Clientul, adica fraierul caruia ii bagi piese deja folosite in service, ii pui ulei 15W40 si il taxezi cu 5W40 si ii mai pui si 2 ore de manopera de la tine, ca sa fie. Clientul, adica ala care a luat o masina acum 2 ani de la tine si pe care nu te obosesti sa-l suni sa vina si el la o cafea, sa-i arati noua generatie de masini, poate il imboldesti sa cumpere cand se mai aseaza praful asta, tot de la tine…
Salariul ti-l plateste Clientul. Iata de ce doar aceia care vor intelege treaba asta elementara, spusa de unul dintre cei mai de succes antreprenori din istorie, vor fi declarati castigatori la sfarsitul perioadei de depresie economica in care intram acum.
Salariul ti-l plateste Clientul, de aceea cei care vor sti cum sa-i faca pe plac, cum sa nu-l pacaleasca, cum sa-i dea informatiile necesare in mod corect, produsele la pretul corect si serviciile in felul corect, aceia vor castiga cota de piata in detrimentul altora. Cei care vor sti cum sa-l ajute sa cumpere, care vor incerca sa-l inteleaga mai intai de toate si care vor reusi sa-l respecte suficient incat sa nu plece sictirit din showroom, aceia vor fi cei care isi vor numara linistiti banii in timp ce altii se vor lamenta iesind iarasi in strada.
Salariul ti-l plateste Clientul. Invata asta sau mori. Din fericire, cale de mijloc nu mai exista.