- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Comision vs profit? Business vs boutique

08 May, 09:09 • gecad.epayment

Comertul electronic e inca un fenomen nou in Romania, putin inteles de multi. Business-ul, desi pare un fenomen cu care ar fi trebuit sa ne obisnuim deja se pare ca e tot neinteles de unii dintre noi.

Aud de ceva vreme incoace voci care spun: „nu pun plata cu cardul pe magazinul meu online pentru ca la procesatori, comisionul e foarte mare”. Care comision, intreb? „Pai 3,5%-4% e prea mult pentru mine care am un margin de 3%”.

Sa ne intelegem. Nu comisionul procesatorului e mare, indiferent cine e el: firma privata dedicata acestui proces de mutare a banilor de colo colo, intregrator care mai face si alte servicii pe langa procesare, banca etc. Comisionul de 3,5%-4,5% practicat in Romania doar pentru procesarea cardurilor, fara servicii adaugate, este relativ echivalent cu cel din alte tari europene.

Un margin de 3% insa…e FOARTE mic. Chiar si buticul care vinde bere in coltul blocului o comercializeaza cu un adaos mai mare.

Sa ne imaginam ca avem o firma micuta de retail de electronice, cu un singur angajat care e si actionar si care pune adaos de 3% peste pretul producatorului/distribuitorului/importatorului la orice produs. Sa zicem ca ia laptopul de la distribuitor cu 1000 de euro si il vinde cu 1030 de euro. Daca vinde un laptop in fiecare zi a lunii inseamna ca la finalul lunii, dupa ce plateste la furnizor mia de euro / laptop ramane cu 900 de euro. Din care trebuie sa scada: costul cu transportul, costul cu intretinerea site-ului, stocurile (presupunand prin absurd ca are cu ce sa si le constituie), comisioane bancare ca poate nu toata lumea plateste cash la livrare iar unii poate prefera ordinul de plata, contabilitatea etc. Probabil ca la sfarsitul lunii ramane cu 600 de euro in varianta optimista.

Ca sa creasca vanzarile, el – actionarul si unicul angajat al firmei, trebuie sa mai angajeze oameni. Ca luna urmatoare sa castige 1800 de euro brut mai trebuie sa plateasca in plus un om de vanzari sau sa investeasca in marketing si publicitate. Si, ghiciti ce se intampla? Deodata cresc si cheltuielile. Si tot asa, pe masura ce gogoasa se umfla, la fel si costurile.

Ce vreau sa spun? Ca daca te bazezi pe un adaos de 3%, nu ai un business pe termen lung. Nicicum bani ca sa platesti comisionul unei firme specializate care sa iti aduca mai multi clienti pe site oferindu-le o modalitate mai confortabila de plata si niste servicii mai bune.

In concluzie, nu comisionul face dintr-o afacere mica una si mai mica ci marginul si un business plan viabil face din afacerea mica una si mai mare.

Iuliana Butuc-Cerchez
Corporate Affairs Officer GECAD Group

Urmărește Daily Business pe Google News