Inca nu blogurile. Este mai degraba un sfat decat un indemn. Forumurile de discutii pot fi un instrument de PR extrem de eficient. Sa luam exemplul forumurilor dedicate marcilor de masini. Sunt comunitati dedicate utilizatorilor de Opel, VW, Ford, Daewoo/ Chevrolet, Renault, Citroen si asa mai departe. Se merge chiar pana la nivelul crearii unor comunitati virtuale in jurul unui singur model al unei marci. Acesti oameni intra zilnic pe forumuri, isi impartasesc experientele, problemele. Mai mult, se intalnesc, petrec timp impreuna, discuta, toatea acestea petrecandu-se in jurul unei pasiuni comune reprezentata de masina pe care o conduc. Pentru companiile producatoare din domeniu sau pentru dealeri, aceste forumuri pot fi mana cereasca. Acolo ai inmagazinate toate nemultumirile si satisafactiile, toate bucuriile si tristetile celor ti-au cumparat autoturismele, dar si ale celora care ar putea/dori sa o faca. Forumurile reprezinta adevarate focus-grupuri, fara metodologie de aplicare, dar care pot oferi mai multa informatie autentica pentru o strategie de comunicare, decat un research clasic. Exemplele pot continua si din alte domenii cu forumuri tematice de la sanatate, pana la electronice, constructii sau imobiliare. Zeci de mii de oameni intra si posteaza zilnic, experientele si opiniile legate de o tema, un produs sau serviciu. Ce vreau sa sublinez este faptul ca aceste comunitati sunt cetati virtuale autentice, populate de o lume foarte motivata in a se exprima sincer. Si, cu toate acestea, forumurile sunt inca neaccesate si nevalorificate la adevaratul potential de comunicatori. Imaginati-va ce programe de comunicare eficiente si ce idei frumoase se pot implementa alaturi de aceste comunitati.
Nu doresc sa minimalizez importanta blogurilor, mai ales ca intreaga comunitate de PR este entuziasmata de acest instrument de exprimare (si eu de asemenea, avand in vedere ca scriu unul si imi vars periodic gandurile in acest loc). Dar ar fi bine sa fim realisti. Un blog este scris de o persoana. Oricat de influenta si experimentata ar fi, nu poate inlocui opiniile si experientele catorva mii care scriu pe un forum. In strainate sunt bloggeri care au ajuns la nivelul de entitati care pot influenta o piata – de produse electronice, de exemplu. Review-urile realizate de un astfel de blogger pentru o noua camera video lansata pe piata poate influenta pozitionarea si vanzarile acestui produs. Mi-e greu sa cred ca in Romania se va ajunge foarte repede la acest nivel. Si poate ca nici nu e bine sa se ajunga.
Dar haideti sa vedem cam care este situatia pe la noi. Foarte multe companii nu iau inca in serios Internetul. Folosirea instrumentelor deja clasice de on-line advertising sau chiar campaniile de comunicare mai complexe si inovative sunt privite cu rezerve de multe companii. Cei din aceste medii care gandesc comunicarea in termeni de target si reach ar trebui sa inceapa sa inteleaga ce inseamna, de exemplu, sa patrunzi zilnic printr-un newsletter direct in InBox-ul celui caruia i se adreseaza produsul pentru care lucrezi. Multi nu doresc sa o faca, altii incep sa inteleaga, iar cei care sunt isteti deja actioneaza. Am si un exemplu la indemana legat de felul in care se raporteaza unele companii la Internet. Daca tot am vorbit la inceput despre masini, exemplul meu e din aceeasi zona. Un prieten care editeaza o publicatie on-line dedicata zonei auto, imi povestea ca a solicitat la un moment dat un test drive unui departament de PR al unei foarte populare marci de masini. Raspunsul companiei a fost negativ in a-i acorda „privilegiul” de a testa automobilul vizat, motivatia fiind ca prioritate au revistele, iar cu site-urile „nu prea se lucreaza”. Lista de test driveri era alcatuita in functie de importanta pe care o acorda firma respectiva publicatiei pentru care lucreaza solicitantul. Trebuie precizat ca prietenul despre care vorbesc are cateva mii de afisari zilnic in site-ul pe care il administreaza, rubrici complexe de teste, citite si comentate de mii utilizatori. Astfel ca influenta unei astfel de platforme este incontestabil cu mult peste cea a unui print specializat pe auto. Cu toate acestea, abordarea specialistului in comunicare de acolo a fost cea descrisa. Cu totii stim ce inseamna eroarea generalizarii pornind de la un exemplu. In acelasi timp, toti cei care suntem in industria comunicarii stim ca multe companii, din diferite domenii, au acest tip de abordare fata de comunicarea pe Internet.
Eu indemn companiile sa fie mult mai atente la ce se intampla pe Internet si mai responsabile in abordarea acestui mediu. Este o lume zbuciumata si incontrolabila care s-ar putea sa le afecteze la un moment dat activitatea. Si daca tot vor incepe sa fie mai atente la ce se intampla in acest spatiu, sa incerce sa foloseasca acele instrumente care le pot aduce cu adevarat beneficii. Iar noi, din zona de consultanta, sa incercam sa nu-i imbatam pe corporatisti cu apa rece. Blogurile sunt bune si interesante, ne ajuta mult in exprimare. Dar sa fim atenti si la alte instrumente de comunicare care, in acest moment al evolutiei Internetului la noi, chiar pot da rezultate spectaculoase pentru clientii si brandurile de care avem grija.