- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Confuzii de primavara

15 Feb, 16:42 • traian.badulescu

Am citit cu interes editorialul doamnei Carmen Andrei -jurnalista cu experienta, specializata candva pe aviatie si, in ultimii zece ani, pe turism – publicat in suplimentul „Locuri & calatorii”, editat de cotidianul „Romania Libera”. Intitulat „Astenii de primavara”, articolul sugereaza ca Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) cam este de vina pentru tot ce misca in tara asta din punct de vedere turistic.

Editorialul doamnei Carmen Andrei este inspirat de recenta conferinta de presa a ANAT, sustinuta, pe 7 februarie, la hotelul „Stil” din Bucuresti, de catre presedintele Dragos Anastasiu. Am auzit dinainte de publicare ca acest material va fi unul foarte critic la adresa ANAT dar… argumentele folosite m-au dezamagit profund. Inca astept un articol cu adevarat critic, care sa puncteze adevaratele probleme ale turismului romanesc, fara a judeca, simplist, ca doar agentiile sunt de vina pentru tot.

Primul aspect interesant este acela ca distinsa noastra colega (de altfel, repet, foarte respectata in breasla jurnalistilor si a turismului) nu a fost prezenta la acea conferinta. Publicatia pe care o reprezinta a trimis un alt redactor – pe domnul Cristian Niculescu – ce a semnat (chiar sub editorialul in cauza) articolul „Primele estimari privind circulatia turistica in 2008”. Titlul spune tot: ESTIMARI! Estimare inseamna opinia unui specialist si in niciun caz nu reflecta dorinta celui care o emite. Daca domnul Anastasiu iti doreste ca incomingul, deci aducerea de turisti straini, sa creasca mult, nu inseamna ca trebuie sa minta presa si sa sustina ca in 2008 va curge lapte si miere si vom avea milioane de vizitatori de pe alte meleaguri care vor aduce miliarde de euro, dolari etc.

Tinand cont ca sunt jurnalist de turism, dar si purtator de cuvant al ANAT, mentionez ca presedintele ANAT nu are habar de acest articol, ce reprezinta initiativa mea. Pe de alta parte, eu am creat comunicatul de presa, in urma rezultatelor obtinute de la conducerea ANAT si de la mai multe agentii de turism reprezentative.

„Iata ca presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, Dragos Anastasiu ne da o „smetie” peste cap ca sa ne trezim din reverie. Ce Romania? Ce incoming? Telul lui si al asociatiei pe care cu onoare o conduce este sa trimita cat mai multi turisti romani peste granita!” – sustine colega noastra. Carmen Andrei are experienta si e pacat ca pune in prim plan un slogan patriotard de genul „cum e cu turismul asta, domne, nu facem ceva si pentru tarisoara noastra?”

Ei bine, in primul rand, doamna Carmen Andrei trebuie sa stie ca presedintele ANAT nu este angajat al Ministerului Turismului. El trebuie sa faca in asa fel incat agentiile de turism sa aiba business din ce in ce mai mare. Ori agentiile de turism fac business atat din turismul intern, cat si din incoming respectiv outgoing.

Agentiile de turism privesc echidistant toate aceste activitati. ANAT reprezinta o breasla, nu „mama si tatal turismului romanesc”.

Apoi, asa cum spune titlul articolului scris in urma conferintei, ANAT a oferit presei ESTIMARI. Nu este vina ANAT ca fluxul de turisti pe outgoing va creste cu 25%! Asta se intampla si nu vad nimic rau… Problema nu e ca pleaca romanii in afara. Oricum, multi din ei au mai multe concedii sau minivacante pe an, din care macar un weekend il petrec si pe plaiurile noastre mioritice.
ANAT a conceput un comunicat de presa unde a prezentat cifre si realitatea!

Faptul ca romanii pleaca in strainatate sa-si faca vacantele este un lucru natural pentru un popor care ani de-a randul nu a putut pleca din tara sa. Ceea ce s-a spus insa raspicat la conferinta de presa este ca turismul din Romania trebuie sa se bazeze pe turism intern (cu incercare de mobilizare a celor 70% din romanii care pana in prezent nu fac vacanta deloc) si incoming (pentru largirea sezonului in special pe Litoral).

Apoi, este absurd sa se spuna despre presedintele ANAT ca nu a sustinut turismul intern si incoming-ul. Lasand la o parte ca activitatea turistica de baza a grupului de firme pe care il detine este incoming-ul si turismul intern – si macar acest lucru si tot ar fi suficient pentru o motivatie serioasa -, presedintele ANAT a sprijinit si sustinut permanent turismul intern si incoming-ul. Se pot da exemple legate de seminarii, asociatiile de promovare (litoral, Bucuresti, Prahova) si multe altele.

Dragos Anastasiu nu are interese personale sau financiare, iar daca este acuzat ca face ce face si pentru imagine, sa fim seriosi si in niciun caz ipocriti: carui om normal, carui lider nu ii pasa si de propria imagine, cine nu doreste sa se stie ca a miscat lucrurile? Saptamanalul de turism la care am lucrat in perioada 1998 – 2002, „Ziua Turistica”, avea o deviza: „Numai cine se misca greseste!”. Pe margine raman doar frustrarile unora si altora…
In ceea ce priveste litoralul, putem spune ca agentiile de turism vor depune eforturi pentru ca sezonul sa inceapa, similar Bulgariei, inca din aprilie. Din cate stim, Albena are cam aceeasi temperatura cu Mangalia sau Constanta… Aceasta lansare poate fi facuta numai prin evenimente (sportive, culturale, muzicale etc.) dar si prin business-travel (conferinte, simpozioane etc.).

Faptul ca din aprilie va ateriza la Constanta cea mai mare companie low-cost din lume (Ryanair) va constitui un stimul suplimentar atat pentru agentii, cat si pentru hotelieri, sa puna activitatea in miscare mult mai repede. Ca vor exista unii
hotelieri care nu vor deschide hotelurile este ceva natural intr-un proces nou dar care, pentru binele turismului de litoral, trebuie inceput. Carmen Andrei spune despre „Deschiderea sezonului estival de la 1 aprilie” ca „ideea a „murit in fasa” fiind fost (sic!) aspru criticata de catre hotelierii de pe litoral”.

Mentionam ca o parte din hotelieri au luat in serios propunerea ANAT de deschidere pe 1 aprilie, in cadrul unor discutii purtate in cadrul Asociatiei de Promovare Litoral, infiintata la initiativa ANAT. Nu inseamna ca daca un hotelier o fi dat o declaratie in numele breslei (of, si de cate ori nu se intampla asta), inseamna ca asta este realitatea…

Pe de alta parte, autoarea editorialului sustine ca „in schimb nu ii intelegem tacerea in ceea ce priveste strategia de atragere a turistilor straini in frumoasa si vesela noastra tara si cifra prognosticata?! si turistii straini aduc bani agentiilor de turism, domnule presedinte, nu numai conationalii dumneavoastra!”.

Doamna Carmen Andrei refuza sa inteleaga ca nu ANAT, ci Ministerul Turismului poate crea strategii si campanii de promovare, bineinteles, cu sprijinul societatii civile. Apoi, avem o infrastructura rutiera deficitara, si aici are un cuvant de spus Ministerul Transporturilor. Ca sa nu mai vorbim de educatia romanilor, de resursele umane (agentii de turism sunt specializati, dar ce ne facem cu personalul din hoteluri si restaurante?)

Cunosc personal cazuri de agentii de turism care au renuntat la incoming, desi doreau din tot sufletul sa promoveze Romania, din cauza nerespectarii contractelor de catre hotelierii romani, din cauza infrastructurii, din cauza proastelor servicii. ANAT poate trage doar semnale de alarma! Oricum, asociatia a creat ANAT Training Center, care vizeaza o educatie turistica de la cel mai inalt nivel de conducere pana la cel mai noi angajat.

Plecam de la premiza ca doamna Carmen Andrei nu a inteles bine mesajele transmise, excluzand reaua vointa, pentru ca stim ca este un jurnalist profesionist, care a sprijinit atat ANAT, cat si turismul in general si care intelege foarte bine fenomenul turistic din Romania. O asiguram pe distinsa colega de faptul ca presedintele ANAT nu gandeste asa cum a inteles dansa si
nici nu actioneaza in directia respectiva.

Urmărește Daily Business pe Google News