Datorita evolutiei pietei de servicii, am observat in ultimii ani o creste a utilizarii contractelor de adeziune. Desi contractul presupune o negociere a termenilor intre cele doua parti intre care intervine in realitate lucrurile stau cu totul altfel. Eu, client merg si semnez un contract cu orice prestator de servicii, pe care nu am voie sa il modific ci doar sa il semnez.
Pornind de la cel mai banal contract cel pentru servicii de televiziune si internet pana la contractele bancare, toate se incadreaza in standardele impuse de cel care ofera serviciile. Ironia consta tocmai in faptul ca noi clientii cei care platim nu avem la dispozitie posibilitatea de a negocia nici macar o clauza din respectivul contract. Din punct de vedere legal contractul este “acordul de vointe dintre doua sau mai multe persoane cu intentia de a constitui modifica sau stinge un raport juridic “.
Textul vorbeste despre vointe intrucat presupune din start ca partile ar negocia impreuna continutul contractului. In cazul consumatorului contractul de adeziune a devenit piatra de temelie a oricarui serviciu de care are nevoie. Este definit ca fiind acel contract ale carui clauze “sunt impuse sau redactate de una dintre parti, cealalta parte neavand decat sa le accepte ca atare”. Datorita faptului ca partile se afla pe o pozitie economica de inegalitate , acestea intra sub incidenta Legii 193/2000 privind clauzele abuzive.
Aceasta lege prevede ca o clauza abuziva este acea clauza care nu a fost negociata direct cu consumatorul si cae prin ea insasi sau imrepuna cu alte prevederi din contract creeaza in detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor.
Ce poate face consumatorul intr-o astfel de situatie este sa sesizeze organele competente cu privire la existent acestor clauze abuzive, iar daca in urma analizarii rezulta ca aceste sunt abuzive atunci forfvi scoase din contract sau contractul va inceta in totalitate. Desi in noul cod civil se incearca o protectie sporita a consumatorului, aceasta nu va fi posibila pana nu va fi modificata in acest sens si toata legislatia cu privire la consum. La ce trebuie sa fim atenti cand semnam un astfel de contract , la clauzele privind modificarile ce pot interveni pe parcursul contractului, astfel veti putea evita surprizele cu privire la cresterea pretului si modificarea serviciilor.