Dupa o asteptare plina de necunoscute, au aparut primele studii si analize ale modului in care criza financiara a afectat comertul electronic in general si retailul online in special in primul trimestru al anului 2009. Este vorba despre piata din SUA, statul unde comertul electronic are cea mai mare greutate si de unde au pornit si problemele economice care ne afecteaza pe toti acum.
La nivel de cifre, vestile nu sunt la fel de bune cum au fost la finalul Q1 2008 cand cresterea a fost de 11%, insa nici atat de rele cum aratau previziunile. Concret, in Q1 2009 piata a stagnat comparativ cu primele trei luni ale anului trecut.
Mai interesante sunt insa schimbarile in atitudinea comerciantilor fata de internet si vanzarile online, schimbari care ma fac sa cred ca totusi, criza poate insemna si un avant pentru comertul electronic.
Astfel, in cadrul unui studiu Shop.org derulat de Forrester asupra unui numar de 117 comercianti, 4 din 5 respondenti au identificat internetul ca fiind cel mai sigur canal de vanzari in perioade economice dificile. In consecinta, majoritatea companiilor se concentreaza in continuare asupra dezvoltarii partii online a business-ului, 50% pastand bugetele pentru acest scop intacte iar 24% marindu-le.
Concomitent, jucatorii din industrie isi concentreaza eforturile pe eficientizarea activitatilor de promovare care sa asigure retentia portofoliului existent de clienti, pe cresterea ratei de conversie si pe reducerea costului de achizitie per client.
Se pare asadar, ca pe langa riscurile financiare crescute, criza provoaca o schimbare de mentalitate si abordare in randul comerciantilor care nu poate decat sa ajute la evolutia industriei.
Sper ca acelasi efect sa se replice si in Romania. Noile conditii economice au condus la inchiderea catorva magazine, aparitia catorva mici scandaluri, a primelor preluari, cea mai cunoscuta fiind bineinteles preluarea eMAG de catre Asesoft, dar in mare parte piata, la nivel de volume, nu a fost inca afectata. In ceea ce priveste platile online, cresteri s-au manifestat pe toate domeniile, mai putin hardware IT, unde vanzarile au scazut cu 22%. Bilantul general a aratat insa o crestere de 59% in Q1 fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Tot anul acesta au aparut si primele actiuni de promovare a serviciilor magazinelor online: conditii speciale de service, termene speciale de livrare etc. Intr-o perioada in care se vorbeste tot mai mult despre nemultumirile clientilor magazinelor online, in care puterea de cumparare a scazut destul de mult iar cumparatorii sunt chiar mai selectivi decat inainte, cateva magazine au ales sa isi imbunatateasca serviciile de customer care si retentie a clientilor.
Dupa mine, aceasta este strategia castigatoare.
Manuela Stoica
PR&Communication Specialist GECAD ePayment