In aceasta perioada economica dificila s-a scris foarte mult despre impactul negativ al crizei asupra companiilor si asupra Romaniei in general. Insa orice rau aduce cu sine si efecte pozitive, iar aceasta criza nu este o exceptie.
Perioada de criza a avut rolul pradatorului din procesul de selectie naturala, cel care prinde si ucide animalele slabe si bolnave, fapt care ajuta supravietuitorii sa devina mai puternici si mai rezistenti. Doar ca de aceasta data victimele nu sunt animalele pe care le privim pe canalul „Animal Planet”, ci companiile din mediul de afaceri romanesc.
Companiile mai agile, care au avut capacitatea sa simta „pradatorul” de departe, au reusit sa scape nevatamate, iar unele chiar au beneficiat de o cota de piata mai mare ca urmare a disparitiei unui concurent. Diferenta intre cei care au ramas si cei care au fost eliminati de pe piata a fost nivelul de profesionalism al managementului.
Lupta companiilor cu criza economica a luat de cele mai multe ori forma unor proiecte de reorganizare si de crestere a performantei. Aceste proiecte sunt si obiectul celei de a doua editii a studiului de BPR care este in curs de finalizare si analizeaza modul in care au reactionat companiile inainte si in timpul crizei. Analiza acestui tip de proiecte din ultimii doi ani arata clar care sunt caracteristicile managementului care a reusit sa-si ajute compania in lupta pentru supravietuire.
Proiectele care au inregistrat un succes important au fost organizate in companiile care evita o abordare „hei-rup”-ista si acorda o atentie sporita imbunatatirii relatiei cu clientii, ameliorarii continue si corelarii proiectelor cu strategia companiei. Si mai imbucurator este ca managementul mai putin performant doreste sa-si creasca pe viitor nivelul de proactivitate.
Impresia generala este ca managementul a devenit mai interesat sa analizeze cum se creeaza valoarea adaugata in companie. In loc sa perceapa procesele de business ca o cutie neagra in care intra resurse si rezulta venituri, managementul incearca sa urmeze logica: „intelege – masoara – optimizeaza/transforma – automatizeaza”
Criza economica se pare ca a avut si alte efecte benefice asupra managerilor din companiile romanesti. Acestia sunt mai atenti la modul in care analizeaza impactul proiectelor. Dupa cum se poate vedea si in graficul de mai jos, acum se incearca mai des cuantificarea succesului proiectelor in termen financiari (in principal prin prisma nivelului de reducere a costurilor, returul pe investitie etc.) in loc sa se bazeze pe aprecieri calitative sau indicatori strict operationali (cum era cazul inainte de criza).
CUM A FOST MASURAT SUCCESUL PROIECTELOR?
[img=678]kpi proiecte[/img]
Sursa: extras din rezultatele intermediare al studiului BPR, editia 2010
In acelasi timp, managementul este mai realist in ce priveste recuperarea investitiilor. In loc de a astepta un retur pe investitie pe termen scurt, majoritatea si-au resetat asteptarile la 2-3 ani, abordare care in opinia consultantilor este mai realista si mai sanatoasa pentru companiile romanesti.
Toate aceste schimbari au fost catalizate de criza economica care a reusit sa scoata o buna parte din managementul romanesc din starea de visare si autosuficienta. Presiunea existenta pe rentabilitate, eficienta si atentie fata de client va continua si va transforma mediul organizational al companiilor romanesti intr-unul mai structurat si mai sanatos.
In aceste conditii managementul nu are decat o singura optiune pentru a-si asigura supravietuirea: cresterea nivelului de profesionalism si asimilarea instrumentelor si tehnicilor moderne de gestiune a companiei.
Atingerea acestui deziderat poate fi realizata printr-un mix care sa includa in proportii variabile:
– Dezvoltarea prin forte proprii: training-uri, MBA, angajarea unor persoane cu competentele necesare pentru acoperirea zonelor deficitare, etc.
– Dezvoltarea prin consiliere din exterior: coaching pentru asimilarea tehnicilor de management, implicarea temporara in activitati punctuale a unor consultanti pe rol de coordonare sau expert, etc.
Cu cat nivelul de dezvoltare a companiei este mai mic, iar gradul de urgenta a solutionarii problemelor combinat cu gradul de complexitate al problemelor este mai mare, cu atat mai mult se va utiliza consilierea din exterior. Aceasta optiune are avantajul atingerii obiectivelor impuse de criza printr-o viteza si un nivel de calitate mai ridicate.
O mai buna monitorizare a activitatii companiei, reducerea de costuri si pregatirea pentru sustinerea dezvoltarii viitoare sunt si vor fi in continuare obiectivele de top ale managementului din companiile romanesti pentru depasirea perioadei de criza, insa vor solicita un efort sustinut din partea intregii organizatii.
In aceste conditii avantajul unui timp de reactie mai scurt devine critic, iar cel care va fi capabil sa reactioneze mai rapid si corect va supravietui.
Ion Ghimbovschi
Manager
Ensight Management Consulting