Vestile din ultimul timp de pe piata auto americana tin mai degraba de un cosmar decat de un vis frumos cu baieti atletici si fete subtiri gonind cu pletele-n vant la volanul unor bolizi ca-n filme.
Pe scurt: Ford anunta deunazi pierderi de 8.7 miliarde de dolari pe al doilea trimestru, GM tocmai a anuntat pierderi de 15.5 miliarde de dolari pe aceeasi perioada, iar producatorii externi cu vanzari traditionale in SUA nu stau nici ei prea bine. BMW a anuntat ca profiturile pe 2008 vor fi sub cele prognozate si a prezis un 2009 dificil (profitul de 602 milioane de euro pe Q2 fiind cu peste 40% mai mic decat cel asteptat), iar Nissan a anuntat saptamana trecuta o scadere cu 42.8% a profiturilor (reusind o ‘frumoasa’ suma de 491 milioane de dolari). La randul sau, Daimler a inregistrat un profit de doar 2.2 miliarde de dolari, in scadere cu 25% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Vina o poarta, spun producatorii afectati, incetinirea economica mondiala precum si cresterea accentuata a costurilor de productie. Piata SUV-urilor si truck-urilor americane este in cadere libera, in timp ce piata masinilor premium incepe sa fie invaluita in incertitudine din cauza scaderii accentuate a valorii de revanzare pentru acest tip de masini.
Ciudat. Caci in acelasi timp, japonezii stau bine in toata aceasta degringolada. Honda a anuntat un profit record de 1.68 miliarde de dolari pe aceeasi perioada, Toyota isi va anunta rezultatele pe 7 august dar a reusit deja un profit de 3 miliarde de dolari pe primul trimestru, in timp ce esalonul doi japonez nu o duce deloc rau: Mazda a anuntat un profit in crestere, de 138 milioane de dolari, Mitsubishi un profit de 97 de milioane iar Subaru un profit de 65 milioane de dolari pentru prima jumatate a anului. E adevarat, Nissan si Toyota vor trebui sa-si revizuiasca tintele de vanzari pana la sfarsitul lui 2008, dar e de asteptat sa ramana tot pe profit. Simtitor, chiar.
Ultima data cand m-am uitat, si constructorii europeni stateau mult mai bine decat cei americani, desi sunt deja semne de nervozitate si aici. Renault a inregistrat un venit net de 2.2 miliarde de dolari pe primele 6 luni ale anului, in crestere fata de anul trecut, dar isi revizuieste in jos tinta de vanzari pentru anul in curs si anunta concedieri, in timp ce Peugeot-Citroen a raportat o crestere cu 49% a profitului net in aceeasi perioada, la 1.72 miliarde de dolari. Volkswagen a inregistrat un profit mai mare cu 35% in al doilea trimestru, castigand 2.54 miliarde de dolari. Fiat a obtinut un profit de 1 miliard de dolari, cu doar 3% mai mare decat pentru aceeasi perioada a anului trecut, dar suficient pentru a ramane in zona verde.
Practic toata lumea din Europa si Japonia sta bine si incaseaza bani. Constructorii se uita insa cu mare atentie la evolutiile de pe plan mondial, iar margini de 4% nu au de ce sa bucure pe nimeni. Criza este asadar acolo, in America, insa se poate extinde. Poate ca acesta va fi exact semnalul de care au nevoie noile tehnologii dezvoltate aici pe continent pentru a revolutiona piata auto mondiala.
Acestea insa presupun costuri mari, iar rezultatul va fi unul singur: in 3-4 ani vom privi cu jind in urma gandindu-ne la preturile mici cu care cumparam astazi masinile. Caci pana la urma criza se va resimti exact acolo unde ne doare. La buzunar.