In general, crizele sunt privite de majoritatea oamenilor din finante si afaceri ca fiind ceva rau. Stabilitatea pe care majoritatea bancherilor, managerilor si marea masa de indivizi se straduieste sa o mentina este distrusa de evenimentele care conduc la colapsul increderii in afaceri. Schimbarea radicala de care ne este teama aproape tuturora vine atunci cand ne asteptam mai putin, iar vietile noastre confortabile sunt aruncate in haos si incertitudine, amenintandu-ne afacerile, locurile de munca, casele si viitorul sigur pe care il planuisem pentru copiii nostri.
Totusi, mai exista o abordare a crizei, ce e drept, mai putin populara. Aceasta vede criza ca pe un agent al schimbarii pozitive si al reinnoirii. Atunci cand lucrurile merg bine in economie, majoritatea companiilor se multumesc sa mearga inainte si sa-si creasca castigurile si in timpul acesta in care se concentreaza pe aceste activitati, le mai ramane putin timp pentru revizuiri fundamentale asupra strategiei si operatiunilor. Partea buna este ca evenimentele precum criza financiara actuala pot forta companiile sa examineze aspectele esentiale ale scopului si activitatii lor.
Companiile nu trebuie doar sa supravietuiasca crizei, ci ar trebui sa se pregateasca pentru a iesi din ea in forta atunci cand incepe sa se domoleasca. Ar trebui sa profite de oportunitatea aceasta pentru a-si intelege slabiciunile si pentru a implementa schimbarea comerciala in organizatiile lor. Ar trebui sa puna intrebari precum:
* Vindem produsele care trebuie pe piata, asa cum e ea acum si asa cum va fi ea atunci cand se va dezvolta?
* Avem structura cea mai eficienta pentru a sprijini productia, vanzarea si distribuirea acelor produse?
* Este strategia noastra de vanzari, marketing si baza noastra de resurse cea mai potrivita?
* Intelegem si avem control asupra managementului nostru financiar?
* Avem oamenii potriviti pe pozitiile corespunzatoare pentru a implementa strategiile noastre si pentru a duce compania mai departe?
* E necesar sa formam si sa imbunatatim competentele angajatilor nostri?
Ca de exemplu.
Este bine-stiut ca multe dintre companiile care opereaza farmaciile din Romania, in particular din Bucuresti, au probleme financiare.
Ca si un strain ce a calatorit mult si locuieste in Bucuresti, trebuie sa spun ca nu am vazut niciodata nicaieri altundeva un oras cu atat de multe farmacii. Cred ca sunt cate doua, trei farmacii pe fiecare strada din fiecare zona. De multe ori intalnesti doua sau trei farmacii plasate perete in perete una de cealalta si banuiesc ca fiecare dintre companiile mari implicate au duzini de farmacii in oras.
Nu se poate in absolut nici un fel ca aceasta supra-aprovizionare cu servicii farmaceutice de retail sa fie profitabila optim pentru companiile in cauza, iar costurile lor trebuie sa fie foarte mari, ceea ce face situatia mult mai rea decat ar trebui sa fie. Aceste probleme ar fi trebuit rezolvate cu mult inainte ca criza financiara sa creeze urgenta actuala, dar e posibil ca aceste companii sa nu fi avut expertiza necesara pentru a intreprinde analiza financiara necesara, controlul si luarea de decizie.
Solutie – angajarea de personal cu pregatirea necesara sau furnizarea de training pentru personalul pe care deja il au. Investirea in competentele potrivite pentru personal poate si in mod sigur va creste semnificativ profitabilitatea.
Evident, ar fi mult mai bine daca companiile din Romania ar avea deja stabilite nivelurile de competenta ca si parte din profilul lor standard, dar daca este nevoie de o criza financiara grava pentru a-i face sa se concentreze, atunci asa sa fie. Totusi, daca nu profita de aceasta oportunitate pentru a-si imbunatati controlul asupra finantelor, vor fi grav afectati pe termen mediu.