Toata lumea vorbeste acum despre branduri. Brandul Romania este un subiect la ordinea zilei. Se discuta pe aceasta tema aproape ca si despre fotbal sau despre politica.
Ei bine, in fapt nu e un lucru rau deloc! Dimpotriva! Problema este ca punem totul in practica la fel de bine ca si in… fotbal si politica. Toti vorbim, dar mai departe… Ma veti intreba: ce putem face, doar nu suntem cu totii specialisti in branding? Ei bine, putem incepe prin a fi mai buni si a gandi pozitiv… Nu radeti, pentru ca nu aveti de ce! Noi, romanii, avem o mare problema. Perceptia noastra despre noi este mai rea decat realitatea. Nu ca nu am mai avea si multe de facut pentru a deveni mai buni…
Pe acest subiect am discutat in cadrul dezbaterii „Brandul de tara”, realizata la inaltime de catre Grupul de initiativa pentru Promovarea Imaginii Romaniei, in parteneriat cu Centrul de Resurse pentru Societatea Civila. Una din ideile de baza a fost acea ca implementarea unui brand are doua etape: una interna si una externa. Ordinea nu poate fi schimbata!
De exemplu, degeaba isi promoveaza o firma multinationala propriul brand, daca angajatii sai nu cred in acele valori! La fel si in cazul unei tari. Sau al unei asociatii – si aici putem vorbi inclusiv de ANAT.
Ma intreb de ce, noi, romanii, nu avem in general o parere buna despre tara noastra si despre noi. Nu, nu am inca un raspuns clar, dar pe de alta parte sunt convins ca nu avem de ce sa simtim complexe. Trebuie sa luam exemplu de la vecinii nostri maghiari sau bulgari (vezi campania „Proud to be Bulgarian”).
Brandul de tara Romania are mai multe subcomponente, iar una dintre ele – poate, cea mai importanta – este cea turistica. Ministerul de resort ne-a promis ca in acest an va selecta o firma specializata care se va ocupa de crearea brandului turistic al Romaniei.
Multi jurnalisti au ridicat nedumeriti din umeri, amintind ca nu e prima oara cand se face asa ceva! Ei bine, ba da! E chiar prima data! Pana in prezent, au mai existat tentative de creare a unor branduri sectoriale, gen RomaniaIT sau Fabulospirit. Pe de alta parte, ministerul sau autoritatea de turism au derulat pana in prezent campaniile de promovare „Come as a Guest, Leave as a Friend” si „Romania, Simply Surprising”. De-abia acum se doreste crearea unui brand.
Cultura, natura, oameni creativi, Dracula? Ramane de vazut ce vor stabili specialistii. Sa-i lasam sa-si faca treaba asa cum stiu ei mai bine. Pana la urma un brand nu se poate crea prin votul maselor. Un brand trebuie sa atraga atentia potentialului turist strain, nu locuitorilor Romaniei. Din pacate, Stefan cel Mare, Eminescu, Coloana Infinitului sau Sarmisegetuza nu sunt nume atat de cunoscute pentru a constitui repere de baza ale unui brand.
Specialistii sa isi faca treaba lor, noi pe a noastra. De la a nu mai arunca hartia pe jos, pana la a ne face treaba cum… trebuie. Cat muncim, sa muncim corect. Nu ne mai convine ceva, plecam! Apropo, oare cand oi vedea peste tot chelneri sau receptioneri cu zambetul pe buze? Pana la urma, cel putin chelnerii au de ce sa zambeasca, doar iau bacsis… In functie de largime zambetului.
Ma intorc la autorul articolului, adica la mine. Sunt destept, comunicativ, am incredere in mine si fac totul cat de bine pot, pentru ca lumea nu se opreste la mine si nici la pragul usii. Scuze pentru „lipsa de modestie”, e doar un exemplu, asa ar trebui sa gandim cu totii pentru a sustine din interior… brandul Romania!
Acum trebuie sa fac ceea ce e mai important – ma intorc la munca! Am de finalizat o revista de turism, care trebuie sa comunice informatii utile si sa fie de calitate!