Lucrurile evolueaza mult. Si destul de repede. Acum daca te uiti pe Discovery la un documentar despre cel mai lung pod din lume sau primul aeroport creat de aom pe apa, poate ca te mai miri dar nu asa de tare. Asculti dar nu mai esti demult timp siderat. Asta pentru ca ne-am obisnuit cu tehnologia, cu evolutia rapida a ei. Lucruri care la prima vedere par imposibile, dupa o scurta descriere a tehnologiei si modului de functionare, nu ni se mai par asa de extraordinare. Din aceeasi cauza. Suntem intr-o perioada in care ne miscam repede, comunicam si inovam incontinuu.
Zilele trecute am vazut o stire interesanta. Fara a avea un entuzasm deosebit, mentinundu-ma in ce am zis mai sus, am avut totusi rabdarea de analiza mai mult stirea.
Fujitsu Siemens Computers ºi DB Schenker inaugureazã prima cale feratã comercialã din lume de 10,000 km ce se întinde din China pânã în Germania.
Proiectul este finantat de Deutsche Bahn prin divizia sa de transport ºi logisticã, DB Schenker. Cum de s-au gandit nemtii la asta nu mi-e greu sa inteleg. Si ideea va avea cu siguranta si succes. Fujitsu Siemens Computers este prima companie care a folosit trenul, incarcand containere la capacitate maxima. Containerele fac un drum total de 17 zile, cu peste 30% mai putin decat daca ar fi luat drumul vaporului. Cineva rebuia sa fie primul, asa ca Fujitsu a folosit din plin aceasta inaugurare.
Cu siguranta ca vaporul va ramane baza transportulul de IT din China spre Europa, cel putin pe un termen mediu. Trenul inaugurat va avea rol in cazul in care ai nevoie de transport mai rapid, dar nu la fel de scump ca avionul. Cele 17 zile ale trenului, nu se prea intalnesc insa intre timpul parcurs de avion si cel parcurs de o nava. Asa ar cam fi trebuit pentru a fi mai ieftin ca avionul si mult mai rapid decat pe apa. Cu siguranta insa ca sunt multe cazurile in care cele 17 zile de transport reprezinta necesarul indeajuns pentru a face o livrare la timp. Mai ales daca te gandesti la mentinere de stocuri pentru companii si persoane care au un service de tip „next business day”. Si nu numai. Un argument important, pe langa viteza mai mare fata de transportul naval, este si costul, acesta fiind la un sfert din cel practicat de transportul aerian.
DB Schenker are in plan chiar lansarea unui serviciu saptamanal pana in China pana la sfarstiul acestui an, semn ca nu sunt putine firmele care au nevoie de un asemenea timp de livrare cu costuri mici.
Ma intorc la ce spunem la inceputul materialului. Nu pare o stire senzationala. Dar daca te gandesti mai bine pasul e foarte important. Chiar daca nu aduce nimci tehnologic. Pentru ca nu e vorba de vreo cale ferata speciala, cu vagoane sau platforme revlutionare. E pur si simplu vorba de economie. De bani. Si asta poate mentine procesul de dezvoltare tehnologic pe mai departe, adica acele lucruri de care nu ne mai minunam dar pe care le folosim din ce in ce mai mult. Stiu ei nemtii ceva! Iar de chinezi nu ma mir deloc.
Podul de cale ferata strabate sapte fusuri orare si sase state. Trenul strabate Mongolia la Zamyn Uud si Desertul Gobi inainte a de a intra in Rusia in apropiere de Irkutsk, unde se uneste cu calea ferata Trans-Siberiana si trece prin Novosibirsk, Omsk, Yekaterinburg si Moscova. De acolo, trenul intra in oraºul rus, Smolensk, apoi în Belarus, unde va ocoli capitala Minsk inainte de a ajunge in Polonia. Ultima parte a calatoriei traverseazã Polonia si trece granita in Germania, in apropiere de Berlin, ajungand la destinaþie, Hamburg.