Prin concept store online.
Am citit recent intr-o publicatie de afaceri de la noi un articol intitulat „Cabina de proba n-avem” care face o analiza a pietei comertului online cu articole vestimentare, aratand ca vanzarea hainelor pe internet nu are succes in Romania. Conform aceluiasi articol, care citeaza ca sursa eMarketer, in 2006, in SUA, valoarea pietei online pe acelasi segment al articolelor vestimentare a fost de 18,3 mld euro, pentru prima oara mai mare decat cea de computere, care a fost de ‘doar’ 17,2 mld de euro.
La noi, casele de moda si producatorii cunoscuti de confectii afirma ca prefera sa isi extinda lanturile de magazine fizice deoarece, si nu spun ca nu ar avea dreptate, publicul roman nu are suficienta incredere pentru a-si lua haine pe internet. In SUA, Diesel tocmai si-a inaugurat un magazin online despre care voi vorbi imediat.
De ce la ei se poate si la noi nu?
Shopping-ul de haine nu mai este astazi o activitate practicata din nevoie. Unii spun ca e un sport, altii o (re)(ne)cunoastere a identitatii fiecaruia. Cumparam anumite haine pentru ca ne place stilul kenvelo, polo, dior, etc.
Nu cumpar un produs, cumpar brandul. Ma reprezinta; cand intru intr-unul dintre magazinele lor intru intr-o lume pe care o recunosc, care imi transmite o stare emotionala. Din filosofia lor de brand reiese o atitudine care ma reprezinta si pe care vreau sa o prezint.
In general, romanii inca se tem sa cumpere online. Cu hainele este cu atat mai complicat cu cat sunt sanse sa nu nimeresti masurile, sa nu fie culorile asa cum ti-ai imaginat sau chiar sa te trezesti cu un alt produs. Magazinul este singurul in masura sa inlature aceste temeri prin servicii ireprosabile. Romanii nu au incredere in orice magazin online, insa sunt legati de branduri. Atasarea fata de un brand inseamna automat si incredere in el, in compania din spatele lui (nu vorbim despre magazine care vand produse de marca, ci de asa numitele concept stores, adica ale acelor companii care detin marca). Privind problema din acest punct de vedere, ea nu exista. Romanii sunt amatori de marci si ar cumpara online pentru ca ar avea incredere.
Asadar, cerere din partea publicului ar exista. Mai departe, companiile trebuie sa preia initiativa, sa creeze oferta. Sansele de reusita sunt foarte mari. De ce?
– Au deja un public format, o comunitate careia i se adreseaza si care se regaseste in produsele companiei. Brandurile sunt mai mult decat produse, sunt un stil de viata, vorbesc nu doar despre companie ci despre cei care le poarta.
– Dupa cum am spus, romanii iubesc brandurile si le acorda increderea lor.
– Internetul nu este doar un canal de vanzare ci si un instrument prin care companiile pot interactiona cu clientii, oferindu-le o experienta noua cu brandul lor preferat. Singura conditie este ca magazinul online sa exprime personalitatea brandului si sa transmita acelasi feeling pe care il ai cand intri in magazinul clasic.
Asta a facut Diesel.
Magazinul lor online nu este pur si simplu un magazin. Este lumea Diesel la un click distanta. Compania a reusit sa transmita in mediul virtual aceleasi emotii pe care le transmite consumatorilor in mediul offline. Regasesti acolo produsele, culorile, sigla dar, mai important, si atmosfera, atitudinea cu care se identifica un fan Diesel. Foarte important, este foarte usor sa cumperi – interactivitatea nu impiedica in nici un fel navigarea si selectarea produselor dorite.
Diesel.com este un concept store online iar prin aceasta compania ofera clientilor sai o experienta noua si interesanta. Concept store-ul devine mai mult decat un canal de vanzare si mai mult decat comert electronic. Devine un „multifunctional” al brandului: vinde, atrage, informeaza, comunica, creeaza atmosfera, implica emotional, transmite povestea brandului.
Sunt convinsa ca si romanii ar cumpara haine online. Nu dintr-un magazin oarecare online, ci dintr-un concept store al unui brand pe care il iubesc si in care au incredere.
Manuela Stoica,
PR&Communication Specialist, GECAD ePayment