Daca imediat dupa Revolutie descopeream timizi ce inseamna antreprenoriatul, acum deja ne rafinam cunostintele; incepem sa vorbim despre listarea la bursa, despre fuziuni si achizitii, despre investitii de tip business angel sau venture capital.
Dincolo de ce se scrie in ziare despre milioanele de euro care circula in M&A (si care ne fac sa visam la investitorul care ne va oferi 1 milion de euro pentru site-ul pe care l-am facut ieri la pranz), fiecare afacere are o valoare a ei, care valoare, daca afacerea nu este listata la bursa, este mai dificil de calculat.
Cum putem totusi stabili cat valoarea afacerea pe care am dezvoltat-o pana acum?
Vad pe site-uri anunturi de vanzare a unor „afaceri la cheie”, fie ca sunt spalatorii auto, fast-food-uri, firme de rent-a-car si vad si preturi mai mult sau mai putin fanteziste.
Daca ti-ai facut o pizzerie si ai dat 15.000 euro pe utilaje, dar afacerea n-a mers si esti nevoit sa o vinzi, e destul de nerealist sa crezi ca poti convinge un cumparator ca merita sa dea 15.000 euro pentruo „afacere la cheie”.
Ce anume ii vinzi la banii astia?
Utilaje care, fiind deja folosite, le-ar putea cumpara la jumatate de pret?
Si altceva?
Nu ii dai o echipa care stie ce are de facut si se pricepe, nu ii oferi o activitate care deja e profitabila si are sanse de crestere, nu ii oferi nimic altceva decat un faliment „la cheie”.
Am scris ceva mai mult pe arenabiz despre care ar fi criteriile care stau la baza evaluarii unei afaceri.
Pentru curiosi, gasiti aici si cateva calculatoare ale valorii afacerii plecand de la indicatorii financiari actuali.