In anul 1998, Dacia lansa automobilul cu numarul 2.000.000. Trecusera 30 de ani de la realizarea primului exemplar.
Astazi, compania de la Mioveni preconizeaza ca in 2015 va produce 550.000 de masini. Daca estimarile vor fi confirmate, probabil ca uzina va ajunge sa scoata pe piata, in decurs de 4 ani, mai multe automobile decat in primii 30 de activitate.
O mare parte din vanzarile firmei merg in tarile Uniunii Europene si vesticii nu par deloc rusinati sa conduca modelele romanesti. Citand doua studii de specialitate, colegii de la Capital au scris un articol intitulat Nemtii si francezii sunt multumiti de Dacia. Ce spun romanii?
Romanii spun multe. Referitor la Dacia, multi dintre ei au cuvinte nu foarte magulitoare. Se vede si din comentariile la materialul citat, unele continand expresii cum ar fi „troaca ruginoasa”. Am deschis subiectul pe pagina proprie de Facebook, unde am starnit reactii ironice de tipul „sa fie la ei Dacia!”
Suntem o natie complexa, cu tot felul de stari la nivel individual, de la mandria exacerbata de a fi roman pana la ciuda ca ne-am nascut in mijlocul unui popor care nu ne merita. Cand incercam sa ne explicam esecurile, gasim o paleta intreaga de vinovatii, incluzand lenea noastra ancestrala, imaginea negativa a tarii sau conspiratii planetare.
Cand merge sa isi cumpere masina, neamtul sau francezul mediu numai la nelinistile metafizice de pe plaiurile mioritice nu se gandeste. El vrea un produs bun, indiferent ca e fabricat in Anglia, Suedia sau Pakistan. Si alege pe baza raportului calitate-pret, asa cum fac cei mai multi clienti, in orice magazin din lume.
Dacia a trecut acest test pe pietele occidentale. Financial Times scria recent ca multi germani au renuntat la Mercedes, BMW sau Audi pentru Logan.
Nu exista nicio conspiratie anti-Romania, nimeni nu refuza sa cumpere de la noi pentru ca suntem romani. Si nici nu avem vreun defect de gena care sa ne impiedice sa vindem. Dovada se numeste Dacia.