Anuntata investitie a celor de la Mercedes langa Timisoara a starnit reactii care mai de care mai destepte. Unii au sarit in sus ca este vorba doar de o gogorita politica. Altii au inceput sa spuna ca Mercedes clasele A si B sunt oricum masini mai prost facute, asa ca pot fi asamblate si in Romania, si ca uite acusi vom umbla cu totii in Mercedesuri. In fine, cei mai multi au cazut de acord ca Romania va pune la bataie mana de lucru ieftina si ca asta e principalul motiv al venirii Mercedes aici.
Printre petitori se numara si Audi si Mitsubishi, dar acestia nu vor fi singurii. Ideea este ca Romania poate sustine geografic circa 5-6 platforme auto (uzina de asamblare si furnizori de subansamble). Europa Centrala incepe sa se satureze de uzine auto, pe cand aici mai e loc suficient. Celelalte avantaje le-am mentionat intr-o insemnare precedenta.
Venirea Mercedes in Romania ar fi insa exact semnalul de care avem nevoie pentru ca celelalte 2-3 locuri disponibile sa fie ocupate tot de marci premium, care sa aduca in Romania tehnologii avansate. Asa s-ar crea, ce-i drept, mai putine locuri noi de munca, insa cele cateva sute de persoane angajate ar castiga mult mai bine. Si pentru timp indelungat de acum incolo.
Este asadar timpul ca Romania sa se afirme ca o tara in care merita sa investesti high-tech. Insa pachetul actual de avantaje prezentate de Romania nu este suficient. E adevarat, daca Ford sau Mercedes isi pun in cap sa vina in Romania, ei vor veni si in ciuda tuturor piedicilor puse cu voie sau fara de voie in calea lor de catre romani. Sa nu uitam insa ca Ford a fost de mai multe ori pe punctul de a renunta. Nu autoritatile romane si climatul minunat pentru investitori gasit aici l-au facut sa ramana, ci doar hotarirea de a-si duce la bun sfarsit un plan de investitii.
Daca romanii ar incerca sa curteze cumva exact acest tip de producatori, lucrurile ar sta mult mai bine. Cum? Poate prin definirea unei legislatii care sa incurajeze investitia in centre de design, de inginerie, de tehnologie, de cercetare, adica locuri de munca cu o valoare adaugata foarte mare. Poate mai rarind din birocratia sufocanta cu care trebuie sa se confrunte investitorii. Dar mai ales prin cumpararea sutelor de hectare necesare unor investitii greenfield, ca sa nu mai profite speculatorii si sa-i puna pe fuga cum au reusit cu japonezii.
Noi nu avem inca gandirea solidara care exista in Ungaria, Slovenia sau Polonia in privinta atragerii investitorilor straini. Poate ca exemplul dat de Ford, si, se pare, de Mercedes, sa ne trezeasca macar in ceasul al doisprezecelea. Caci urmatorul investitor auto s-ar putea sa nu mai fie atat de decis.