Este o intrebare fireasca , care tinde sa acapareze atentia deopotriva a comunitatii civile din Romania cat si a specialistilor din sfera juridica.
Constatam astfel faptul ca in Romania, industria colectarii debitelor se afla in plina dezvoltare, si tocmai pentru ca este vital ca asa asistam la o „creste controlata si supravegheata” a acestei industrii, astfel incat sa se respecte interesele si sa se protejeze drepturile civile ale persoanelor fizice si juridice din Romania.
Romania nu poate sa ignore actuala sa apartenenta la Uniunea Europeana, nu poate sa ignore faptul ca in toate tarile civilizate din lume exista legi care normeaza aceasta activitate , si la care, in contextul tendintei de globalizare a fenomenului economic, trebuie sa ne aliniem, in primul rand pentru protejarea intereselor economice ale comunitatii civile si comerciale romanesti.
Daca facem o scurta analiza la nivel european si mondial, constatam pe langa existenta unei legislatii nationale in tarile membre ale statelor din spatiul Schengen, existenta unor reglementari ale acestei activitati la nivelul Parlamentului European. Exista astfel o avansata procedura de stabilire a unei proceduri euriopene unitare , de licentiere si controla activitatii desfasurate de agentiile de colectare debite , precum si preocupari de formare si educare profesionala a specialistilor din domeniul colectarii debitelor.
La nivel mondial, cea mai importanta organizatie este ACA INTERNTIONAL – The Association of Credit and Collection Professionals, asociatia profesionala care reuneste la nivel mondial peste 85000 de entitati specializate in colectarea debitelor pe cale amiabila.
Pe planul educarii profesionale a specialistilor in activitatea de colectare a debitelor , exista organizatia IACC – International Association of Commercial Collectors, care beneficiaza de aportul unor experti in domeniu [ in USA cea mai veche companie de colectare amiabila a debitelor are o istorie neintrerupta de 125 de ani]; exista cursuri profesionale care se finalizeaza cu acordarea unor diplome si a unor licente de practica in baza carora, colectorii de debite pot sa realizeze aceasta activitate in formele : liber profesionisti sau in cadrul unor agentii comerciale.
De precizat este si faptul ca, specializarile colectorilor de debite sunt extrem de stricte astfel incat regasim colectori specializati in colectarea debitelor din sistemul medical, imobiliar, comert tip retail, asigurari, etc.
Exista un sistem de pensii privat al celor care au activat in calitate de colectori debite – American retired Collectors – care beneficiaza de o multitudine de avantaje financiare.
Nu in ultimul rand, in USA exista si cea mai dezvoltata industrie informatica producatoare de software destinata colecarii debitelor, fiind inregistrate peste 30000 de companii care produc asemenea softuri specializate, si un numar de peste 3 milioane de utilizatori ai acestor softuri.
Toata activitatea colectorilor de debite, este normata la nivel federal in USA [ ceea ce exista acum ca si proiect avansat la nivelul Uniunii Europene ] si are particularitati la nivelul fiecarui stat membru . La nivel federal exista un regulament intitulat FDCPA – Fait Debt Collection Practice Act care stabileste principiile de baza ale activitatii de colectare a debitelor si drepturile/obligatiile colectorilor de debite, precum si reguli extrem de stricte si punitive care impieteaza asupra proprietarilor unei creante, care raspund total daca furnizeaza date, informatii sau documente false ori nereale unei agentii de colectare a debitelor pe care o mandateaza pentru colectarea unui debit.
Exista de asemenea un sistem specializat de asigurari profesionale, iar in registrul de oferte a societatilor de asigurare se ofera tuturor companiilor , asigurari care acopera inclusiv riscul de plata a comisionului pretins de o agentie de colectare debite, daca compania respectiva are calitatea de debitor in raport cu un proprietar de creanta. Asta inseamna ca in cazul in care o agentie de colectare debite, solicita efectuarea platii unui debit catre un debitor, actionand in numele unui proprietar de creanta, aceasta asigurare va da dreptul debitorului, sa ceara societatii de asigurare sa il despagubeasca pentru comisionul platit colectorului de debite. Interesul este unul real pentru debitor , intrucat intotdeauna, comisionul colectorului de debite este mai mic in raport cu onorariul care ar trebui sa il plateasca daca se ajunge la proces catre avocatii proprietarului creantei .
In Romania la aceasta data, in lipsa unui cadrul legislativ dedicat, se aplica legislatia europeana [ normele europene ] si , pentru companiile membre ale ACA INTERNATIONAL [ sunt doar trei asemenea companii in Romania, una fiind Urban si Asociatii ] si regulile FDCPA; Insa sunt inca alte peste 500 de companii de colectare debite , sau care declara ca fac aceasta activitate , care insa scapa oricarui control sau reguli si acest lucru dauneaza tuturor celor implicati in acest fenomen.
Exista si o latur a interesanta , legata de faptul ca, in Romania, s-a inregistrat o opozitie la adresa fenomenului de colectare a debitelor din partea corpului avocatilor insa , acestea , se datorau lipsei de informare si temerii de concurenta, desi acestea sunt niste false motive, intrucat la o analiza atenta a sistemului si industriei de colectare a debitelor din USA, s-ar constata extrem de usor faptul ca, avocatii si intregul sistem economic, fiscal si administrativ din Romania nu are decat de castigat de pe urma , proliferarii industriei colectarii amiabile a debitelor in Romania, insa in conditia existentei unor legi si norme , care sa asigure si conditii de control asupra fenomenului. Dintre beneficii am remarca :
[1] prin insasi destinatia si obiectivele sale, industria colectarii amiabile a debitelor, se distinge de chiar face eforturi publicitare sa se delimiteze de activitatea desfasurata de avocati, intrucat , colectarea amiabila a debitelor inseamna tocmai , a oferi sansa unui dialog intre colector si debitor, intr-o lume in care avocatul este asociat cu ideea de proces si litigiu;
[2] in conditiile unui cadru legislativ si contractual , in baza caruia, din momentul in care s-ar incheia un contract intre proprietarul creantei si colectorul de debite , sarcina platii comisionului cerut de colector ar reveni debitorului, fara sa apese ca si sarcina financiara asupra proprietarului creantei, in mod sigur debitorul va dori sa negocieze, discute si stabileasca modalitati de inchidere amiabila a problemei financiare inca din aceasta faza;
[3] conform FDCPA, daca un debitor precieaza in scris catre o agentie de colectare debite ca nu mai doreste sa fie contactat de aceasta , sau ca refuza dialogul, in mod automat cazul se inchide si se trimite proprietarului creantei propunerea de a apela la serviciile unui avocat pentru deschiderea procesului impotriva debitorului;
[4] in acest fel se protejeaza total si interesele financiare ale avocatilor, care vor putea sa aplice pentru onorarii maximale in cauzele in care vor reprezenta proprietarii de creante, sau agentia de colectare debite daca aceasta a cesionat creanta de la proprietar; efectul pentru debitor va fi maxim intrucat , in conditiile existentei unui cadrul legislativ, in cheltuielile de judecata se va adauga pe langa taxa de timbru, timbrul judiciar, onorariul avocatial, si comisionul/cheltuielile de colectare facute de agentia de colectare debite ;
[5] inclusiv avocatii sau orice alte categorii profesionale care ar obtine licenta necesara desfasurarii activitatii de colectare a debitelor cu respectarea normelor legii speciale si ale FDCPA, vor putea sa desfaoare si o activitate de colectare a debitelor [ circa 11% din avocatii din Baroul american sunt si in evidenta ACA INTERNATIONAL avand licenta de libera practica pentru activitatea de colectare a debitelor]; este insa nevoie a se inteleaga faptul ca , activitatea de colectare a debitelor presupune aprofundarea unor cunostinte , intelegerea fenomenului economic, motiv pentru care este nevoie de o specializare pentru cei care vor sa lucreze in acest domeniu.
Un alt interes major pentru care ne trebuie o lege speciala care sa normeze activitatea de colectare a debitelor , o constituie si interesul privind protectia intereselor, datelor, informatiilor si documentelor care circula intre proprietarul de creante , institutiile judiciare, penale, fiscale si administrative si debitor.
Nu este de neglijat faptul ca , exista drepturi reale ale debitorilor, care trebuie protejate ; tendinta in USA si Uniunea Europeana este aceea de a se scoate total de sub incidenta pedepselor cu iz penal, a orice neplata neintentionata a debitelor, scantionandu-se doar cazurile de frauda sau inselaciune , cand s-a actionat clar cu intentia de a produce o paguba sau un prejudiciu.
Debitorii au dreptul sa fie informati despre faptul ca, primind o notificare de la o companie de colectare debite, sau un telefon de la o firma de colectare debite, sa stie ca pot sa isi demonstreze lipsa de culpa prin prezentarea unor explicatii scrise, documente care atesta faptul ca nu datoreaza debitul, ca acesta a fost achitat sau pur si simplu ca aceasta neachitare are justificari reale care se pot proba cu acte, documente opozabile proprietarului de creanta. Trebuie de asemenea ca debitorii sa inteleaga ca, trebuie sa raspunda mereu in scris agentiei de colectare debite, intrucat aceasta este obligata de regulile FDCPA sa trimita imediat in scris la randul ei, sesizarea si/sau documentele primite de la debitor, catre proprietarul creantei, sa ceara explicatii scrise de la acesta, iar pe perioada in care asteapta aceste informatii scrise sa se abtina de la continuarea procedurilor de colectare amiabila a debitelor.
Intotdeauna, proprietarul creantei, este obligat sa raspunda pentru corectitudinea si realitatea informatiilor trimise agentiei de colectare sau pentru cele trimise de el direct debitorilor, daca foloseste un sistem de colectare a debitelor in-house.
Intrucat la acest moment inclusiv in Romania, se constata faptul ca exista o tendinta prin care avocati, fosti lucratori in sistemul financiar din Romania, incep sa dezvolte afaceri in zona colectarii debitelor, apreciem ca trebuie sa se puna din start ordine in aceasta industrie si sa se instituie un control normativ total asupra lui.
Conform discutiilor purtate de Urban Iulian in calitate de Presedinte al agentiei de colectare debite Urban si Asociatii cu dl. Michael V. Shoop, Presedinte al ACA INTERNATIONAL, am cerut asistenta acestui organism international in vederea sustinerii si in Romania si a promovarii in Parlamentul Romaniei a unui proiect de lege , primind o avizare favorabila in acest sens. Exista insa nevoie de coalizarea intereselor economice ale acestei industrii, sub egida Asociatiei Colectorilor de debite din Romania si de faptul ca vocea specialistilor din Romania care se ocupa cu colectarea amiabila a debitelor , sa se auda in Parlamentul Romaniei, pentru a se intelege necesitatea elaborarii acestui cadru normativ si crearea unei generatii de specialisti . Nu putem sa ignoram faptul ca , in 2 ani de zile Romania va ajunge ca si volum al creditelor acordate in sistemul bancar din Romania va ajunge la cel din tari din Uniunea Europeana, care insa au legi in domeniul colectarii debitelor de peste 40 de ani.
Trebuie sa tinem seama de realitati ca sa nu ne trezim ca acestea ne vor sufoca.