Pe „frontul de retail”, investitorii romani [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/pe-frontul-de-retail-de-ce-pierd-investitorii-romani-batalia-cu-strainii-73466/]pierd bataliile in fata celor straini[/url]. Ori sunt inghititi de marile companii, ori nu reusesc, pur si simplu, sa-si duca afacerile la cote profitabile.
Oricum, pe aceasta piata, dominata de nume ca Billa, Carrefour, Lidl, Profi, Mega Image, romanii aproape ca nu exista.
Prima explicatie ar fi „nu ne putem pune cu ei, n-avem noi banii lor”. Forta financiara e un atu puternic in orice business. Dar iata ca in retail, chiar si un investitor autohton puternic ca Dinu Patriciu, care are destui bani, nu reuseste sa gaseasca drumul catre succes. Retelele sale, Mic.ro si Macro, sunt pe punctul de a iesi din competitie, la fel ca alte lanturi de magazine, ca Artima sau Pic, unele preluate de colosii domeniului, altele inchise din diverse motive.
„Romanii nu castiga meciurile pentru ca sunt romani” e o zicere fatalista, mioritica, o generalizare, o inexactitate. Exista si romani cu succes in afaceri. Un exemplu – chiar Dinu Patriciu, care a reusit in industria petroliera, dovada vanzarea Rompetrol la o suma mare. Da, aici pot aparea si contestatii, gen „a luat compania de la stat”, dar daca nu stia cum sa „impacheteze marfa” nu ar fi obtinut miliardele kazahilor.
Cred ca reusita in afaceri (si in orice activitate) tine de ceva ce nu poate fi predat la nicio scoala. In multe domenii avem romani invingatori si romani invinsi. Din prima categorie face parte fotbalistul Gica Popescu, despre care Pompiliu Popescu, medicul echipei nationale, povesteste, [url=http://www.gsp.ro/gsp-special/superreportaje/pompiliu-popescu-despre-generatia-de-aur-hagi-isi-domina-accidentarile-raducioiu-cel-mai-fragil-azi-ai-gratis-dvd-hagi-cluburile-303241.html]citat de Gazeta Sporturilor[/url]: „Cand era la Tottenham, s-a urcat odata in avion si a venit special la tratament la mine pentru o leziune la ligamentul colateral la genunchi. Nu concepea sa piarda nici un meci. Si nu e usor sa stai prin avioane trei ore dus, alte trei ore intors”.
In acelasi ziar, atleta Iolanda Balas isi aminteste cum in iarna din 1954, mult mai grea decat cea de acum, mergea zilnic cate doua ore pe jos pana la sala de antrenament.
De altfel, Gica Popescu, un fotbalist care gresea rar pe gazon, rateaza in afaceri. Chiar in retail. Magazinul sau, Doldora Bazaar, nu a reusit sa atraga clienti in primele luni de la deschidere, [url=http://www.adevarul.ro/locale/bucuresti/Bucuresti-_Gica_Popescu_renunta_la_Doldora_Bazar-_Va_face_in_loc_un_supermarket_0_490751280.html]dupa cum scrie ziarul Adevarul[/url]. Deci reusita intr-un domeniu nu garanteaza reusita in alt domeniu, indiferent ca esti roman, ne-roman, bogat sau sarac.
Sa presupunem ca un fotbalist din ziua de azi, obisnuit sa „traga pe dreapta” la cea mai mica accidentare, si-ar schimba viziunea, [b]ca sa ajunga si el faimos si bogat precum Gica Popescu[/b]. Ei bine, sansele de a-si atinge scopul sunt destul de mici. Si asta pentru ca el urmareste faima si bogatia, nu lupta.
Pana la urma, victoria chiar vine din interior, scuzati cliseul. Iar subterfugiul cu „tara mica si saraca” pica. Ramanand in sport, sa observam numai ce performante a obtinut recent, in tenis si handbal, o tara deloc mare si bogata. Si care ultima data ne-a batut la fotbal cu 5-0. Serbia.
Luptator esti sau nu esti. Unii romani sunt. Un Popescu, o Balas. Cand isi urmeaza vocatia.