- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Juridic

De ce nu iubim guvernul

03 Apr, 15:06 • stefan.vlad

Iata ca nu trecu mult de la aderarea Romaniei la UE si vechile naravuri ale guvernarii revin. Exact ca o mireasa care din dorinta de a fi ceruta repede de nevasta se infatiseaza de fiecare data in fata viitorului mire doar fardata si pudrata,purtand cele mai alese vesminte si adoptand o atitudine de mimoza nestiutoare, Guvernul Romaniei, dupa ce vazu consfintit oficial mariajul cu UE ni se infatiseaza pe dinainte exact asa cum este, fara farduri, fara lentile de contact, fara peruca si nehotarat exact ca o femeie singura intr-un magazin de pantofi.

Zilele trecute, onor Guvernul Romaniei, de acum nevasta cu acte, a adoptat o ordonanta de urgenta prin care dispune revenirea la sistemul de plata efectiva a TVA-ului in vama pentru importurile din statele non UE.

Pentru cine nu stie, modificarile Codului Fiscal adoptate odata cu aderarea la UE au au introdus un sistem inspirat si intelept potrivit caruia pentru importurile de TVA din statele non UE nu se mai plateste in mod efectiv TVA in vama, ci el doar se declara scriptic in contabilitatea importatorului atat ca TVA colectat cat si-concomitent-TVA deductibil.

Masura este una inteligenta dupa parerea mea cat timp oricum TVA-ul pe care importatorul il platea in vama, avea dreptul sa-l solicite inapoi de la stat pe calea cererii de rambursare. M-am gandit ca in acest fel statul roman doreste sa mai elimine din coruptia rambursarilor de TVA stiut fiind ca pentru a putea obtine inapoi repede banii la care in mod legal ai dreptul, trebuie sa „misti”un pic lucrurile acolo unde trebuie.

Pe de alta parte este de remarcat faptul ca timp de cateva luni (pana obtineai rambursarea) banii in sine nu produceau nici un beneficiu importatorului ci erau bani folositi de stat fara a plati dobanda.

Minunea insa nu a tinut decat 3 luni, deoarece statul roman a aflat cat de greu este sa nu mai poti folosi pe gratis banii altora. Folosindu-se de un raport „solicitat” la comanda probabil de catre guvern ANAF-ului, raport in care se atrage atentia asa zisului fenomen de evaziune fiscala datorat faptului ca importatorii nu mai sunt obligati sa achite efectiv TVA in vama pentru importuri din statele non UE, Guvernul Romaniei a dispus revenirea la vechiul sistem de dinainte de aderare: plata efectiva a TVA-ului.

Masura va intra in vigoare de la data de 15 aprilie asa cum ne anunta guvernul Romaniei. Dar oare asa este? Va putea intra aceasta masura in mod LEGAL in vigoare?

Eu zic ca nu si incerc sa va prezint pe scurt argumentele mele.
Una din regulile de baza statuate cu valoare de principiu de catre Codul Fiscal este cuprins in art 3 din aces cod si se numeste „principiul eficientei impunerii”.

Acest principiu se traduce prin asigurarea stabilitãþii pe termen lung a prevederilor Codului fiscal, astfel încât aceste prevederi sã nu conducã la efecte retroactive defavorabile pentru persoane fizice ºi juridice, în raport cu impozitarea în vigoare la data adoptãrii de cãtre acestea a unor decizii investiþionale majore.

Si ca un corolar al acestui principiu, art 4 prevede ca orice modificare a codului fiscal se va putea realiza doar prin LEGE, promovata de regula cu 6 LUNI INAINTE de data intrarii in vigoare a acestei modificari, data de intrare in vigoare care nu poate fi mai inainte de prima zi a anului urmator celui in care au fost introduse modificarile fiscale. Clar!Nu pot interveni modificari legislative de natura fiscala in cursul unei perioade fiscale de 1 an pentru ca este nevoie de eficienta si stabilitate in luarea deciziilor investitionale si financiare.

Si ce daca insa! iata ca Guvernul a dispus modificarea regulilor jocului pe parcursul desfasurarii acestuia , printr-o ORDONANTA DE URGENTA care va intra in vigoare la data de 15 aprilie. O astfel de ORDONANTA DE URGENTA nu poate insa produce efecte juridice la aceasta data deoarece:

– art 4 din Codul Fiscal statueaza obligativitatea modificarilor Codului Fiscal doar prin LEGE nu si prin ORDONANTA DE URGENTA.

– acelasi art 4 din Codul Fiscal prevede ca o astfel de Lege de modificare nu poate intra in vigoare decat la data de 1 a anului urmator publicarii in Monitorul Oficial.Desigur ca textul Ordonantei de Urgenta ce se va publica, poate sa contina o norma derogatorie care sa prevada ca aceasta( Ordonanta) nu intra in vigoare la data de 01.01.2008 ci la 15 .04.2007; insa ce trebuie sa stiti ca nici o astfel de posibilitate nu este legala deoarece art 59 din Legea 24/2000( legea care prevede cum se modifica o lege) precizeaza ca orice derogare trebuie efectuata de un act normativ cu aceeasi putere . Cu alte cuvinte nu se poate deroga printr-o OUG de la dispozitiile unei LEGI.

Argumentele de mai sus sunt aduse de catre un jurist care nu este neaparat adeptul riscului juridic sau a „chichitelor” ci din contra as spune ca ma caracterizeaza o anumita „cumintenie” juridica.

Incalcarile pe care le constat insa, ma forteaza sa scot artileria grea pe campul de lupta si sa atrag atentia ca publicarea unei astfel de Ordonante de Urgenta poate conduce la o serie de procese in instantele de contencios administrativ cu sanse mari de reusita pentru importatori.

Urmărește Daily Business pe Google News