Autoritatile au evaluat efectele „bombardamentului” cu SMS-uri a persoanelor care fac apeluri abuzive la numarul de urgenta 112. Rezultatul? Masura nu functioneaza. Ceea ce atrage insa atentia in anuntul facut de Autoritatea in Comunicatii sunt cateva cifre din care reiese cat de anti-social se comporta unii romani:
De exemplu, utilizatorul numarului 0722.00x.xxx a sunat in prima luna de bombardament de 2.432 de ori catre serviciul de urgenta, de 1.567 de ori in cea de-a doua luna si de 1.708 ori in ultima luna. Acelasi comportament se inregistreaza si in cazul numarului 0745.71x.xxx, de pe care s-a sunat de 2.921 de ori, respectiv de 1.546 si de 2.045 de ori. Efectul constatat la majoritatea numerelor de pe care se apeleaza frecvent abuziv 112 a fost de scadere in primele doua luni si revenire pe trend crescator in a treia luna de „bombardament”.
Cand ai oameni pasionati, care suna de 3.000 de ori pe luna (adica de 100 de ori pe zi, inclusiv in weekend), masura pe care o ai de luat nu este sa ii bombardezi cu SMS-uri. E clar ca respectivul are ambitie si rezista la stres, ca doar e o problema serioasa sa te trezesti dimineata si sa te gandesti „azi oare cum imi planific ziua ca sa am timp sa sun de 100 de ori la 112”.
Adevarata problema este ca serviciul 112 este el insusi bombardat cu apeluri false (in continuare peste 50% din total), ceea ce inseamna operatori care muncesc degeaba si bani pierduti. Stiti cate SMS-uri de „bombardament” catre cei care suna abuziv a trimis 112 in perioada martie-iunie? 700.000. La un pret-standard al SMS-ului de 7 centi, asta inseamna 50.000 de euro, bani aruncati din lipsa unor alte masuri mai ferme si mai eficiente.
Apropo de masuri ferme… Amenzile pentru cei care fac apeluri false la 112 sunt foarte mici, intre 500 si 1.000 de lei. Acum, autoritatile se gandesc sa mai introduca o masura, si anume restrictionarea numarului de la care se fac apeluri abuzive, sa nu mai poata apela decat serviciul de urgenta. Nici asta nu va rezolva problema: o cartela pre-pay se gaseste acum pe toate drumurile, inclusiv pe gratis, deci se pot inlocui foarte usor.
Probabil ca singura solutie eficienta, avand in vedere ca 90% din apelurile abuzive se fac de pe cartele pre-pay, este intrarea pe fir a Politiei cu un serviciu de localizare dedicat special pentru acest gen de probleme. Ai sunat la 112 ca sa te distrezi? Ok, in cel mai scurt timp iti sunam si noi la usa si te luam intr-o plimbare la sectie. Totul depinde de cat de in serios iau autoritatile acest serviciu, care in alte tari (vezi America) e tratat ca o prioritate nationala. Este de notorietate cazul pisicii care a apelat 911 jucandu-se la telefon, iar proprietarul s-a trezit in cateva minute cu politia la usa, fara sa inteleaga ce se petrece.
Exemplul altor tari? Ni-l expune tot Autoritatea in comunicatii: Printre masurile adoptate pe plan european impotriva apelurilor abuzive la serviciile de urgenta se numara: posibilitatea ca, in cazul unor apeluri abuzive/false repetate de la un numar, apelantul sa fie inscris pe o lista neagra temporara (blacklist) in Danemarca, Republica Ceha, Germania, Spania, Lituania si Olanda. Spania, Olanda si Belgia au implementat mesaje vocale automate de avertizare in timp ce in Germania si Slovenia exista posibilitatea de a reveni (call back) la apelantii care incalca regulile pentru a-i avertiza si descuraja. Tari ca Finlanda, Spania, Olanda, Germania, Republica Ceha, Irlanda, Slovenia si Slovacia impun sanctiuni penale, de la amenzi intre 300 si 3.000 euro pana la doua saptamani de detentie celor care incalca regulile in cazuri serioase.