In ultimii ani, piata constructiilor a inceput sa se dezghete. Dezvoltatorii au inceput sa achizitioneze noi terenuri, iar investitiile nu au intarziat sa apara. Cu toate acestea, doar cativa jucatori de pe piata imobiliara se incumeta sa demareze investitii de amploare si reusesc sa prospere.
Care e secretul acestora?
Pentru a raspunde la aceasta intrebare ar trebui sa analizam care sunt motivele pentru care ceilalti dau gres. Proiectele care esueaza au in comun unul sau mai multi factori care apar inca din faza de concept sau ulterior, in planificarea si coordonarea investitiei.
Fiecare proiect trebuie sa aiba o viziune clara, respectiv ce se doreste prin demararea acelei investitii. In definerea acestei viziuni, intelegerea pietei si a clientilor finali joaca un rol fundamental. In aceasta etapa se greseste fie prin observarea eronata a necesitatilor pietei, fie ca urmare a lipsei capacitatii de intuire a posibilelor schimbari ale conditiilor din piata sau incapacitatea de adaptarea la acestea.
Urmatorul pas unde se poate gresi este la intocmirea proiectelor de fezabilitate, prin elaborarea sumara a acestora cu o abordare superficiala asupra analizei financiare si a evaluarii riscurilor implicate.
La proiectele de dimensiuni mari trebuie avuta in vedere abordarea acestora in etape, printr-o dezvoltare progresiva, pe masura ce feedbackul de la clientii finali prezinta premise pozitive pentru continuarea investitiei. Unii dezvoltatori se hazardeaza in a abordarea simultana a fazelor de constructii, ajungand in impas financiar.
Modificarile semnificative aduse la proiect in timpul executiei pot a avea un impact financiar semnificativ asupra proiectului. Aceste variatii pot fi minimalizate prin abordarea riguroasa asupra proiectului de fezabilitate.
Alegerea gresita a partenerilor in demararea proiectului poate influenta negativ demersul investitiei. Fie ca vorbim de partenerii co-finantatori, firma de arhitectura si proiectare, project managementul sau constructorii, backgroundul acestora si capacitatea lor de implicare in proiect trebuie analizate in profunzime.
Comunicarea eficienta intre entitatile implicate poate inclina balanta catre succesul unui proiect. Lipsa ei poate duce la aparitia de neconformitati, intarzieri in termene de livrare si costuri ridicate.
Alti factori care pot determina un proiect sa esueze sunt : un plan de marketing slab, alocarea unui buget prea marea achizitionarii terenului , subevaluarea competitiei, lipsa unui cadru contractual cu specificatii clare, tehnologii depasite, ignorarea costurilor de intretinere, etc.
Avand in vedere multitudinea factorilor ce pot duce la esuarea unui proiect, nu e de mirare ca avem doar cativa dezvoltatori activi pe piata constructiilor, acei dezvoltatori cu viziune si cu echipa manageriala profesionita.
Citeste si Cladirile verzi: Construim pentru profit sau pentru salvarea planetei?