Practicile de gestionare a riscurilor nu sunt limitate la organizatiile mari. Principiile sistemului de management al riscurilor pot fi aplicate ?n mod egal pentru afacerile mici si mijlocii.
Managerii ar trebui sa se intrebe daca afacerea lor:
– lupta pentru a supravietui
– lupta continuu impotriva problemelor
– nu profita de oportunitatile pe care le genereaza piata
– suporta costuri ridicate generate prin asumarea unor decizii proaste
Daca oricare dintre aceste probleme sunt identificate in practica, este necesara crearea, implementarea si mentinerea unui sistem de management al riscului. Acesta nu trebuie sa fie costisitor si poate fi adaptat pentru a satisface nevoile ?i bugetele oricarei organizatii. ?n fiecare caz, beneficiile unui sistem bun de management al riscurilor este posibil sa depaseasca costurile de implementare ale acestuia.
Conturarea unui sistem de management al riscurilor are trei etape principale:
– Stabilirea – implica intelegerea obiectivelor afacerii respective, precum si o analiza a mediului de afaceri.
– Analiza – etapa de identificare si ierarhizare a riscurilor
– Actiunea – stabilirea planurilor de raspuns la riscurile identificate
De asemenea, daca dorim ca sistemul de management al riscurilor sa fie eficient, trebuie sa acordam o mare atentie proceselor de comunicare organizationala.
In afara de beneficiul evident de reducerea a riscurilor la care este expusa afacerea, mentionam si alte beneficii:
– Obiectivele sunt realizate intr-un interval de timp mai scurt si la un cost mai mic
– Un management eficient care se realizeaza prin intelegerea si minimizarea efectelor riscurilor
– Proactivitatea reduce efectele aparitiei riscurilor, sau le preintampina inainte ca acestea sa apara
– Angajatii sunt responsabilizati pentru gestionarea riscurilor in zona lor de competenta
– Oportunitatile, o componenta cheie a unui management de risc de succes, pot fi mult mai bine controlate si exploatate
– Ca instrument de management, poate fi folosit pentru cresterea afacerii
– Procesul de adoptare al deciziilor este facilitat prin concentrarea in special asupra riscurilor si oportunitatilor deciziei
– O alocare eficienta a resurselor datorita:
– Identificarii si prioritizarii zonelor critice ale afacerii
– Identificarea resurselor irosite sau supra-angajate
– Activitatile existente de management al riscurilor sunt mai bine coordonate
– Organizatiile au abilitati superioare pentru a gestiona incertitudinea asociata riscurilor, datorita intelegerii detaliate a acestora
– Exista mai mult timp disponibil pentru focusarea pe proiecte profitabile
Iesind putin din sfera teoretica, o natiune, o tara poate fi considerata o organizatie. Aceasta organizatie a noastra, a tuturor, Romania, detine un capital precis PIB-ul, resursele umane sunt reprezentate de poporul roman, iar resursele materiale – o tara intreaga cu toate facilitatile necesare pentru a produce plus valoare – potential turistic, comercial, de transport pe apa, terestru si aerian, de productie, servicii si agricultura.
Ce lipseste? Eu cred ca lipsesc elementele de management competent.
Haideti sa facem un exercitiu de imaginatie si sa consideram ca factor de decizie in aceasta tara ajunge un businessman competent (avem atatia care au construit afaceri internationale). Sau, mai bine, nu. De ce sa intram in depresii in apropierea Sarbatorilor?