- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Despre snobul social si mesajul lui Papa Francisc

28 Nov, 23:30 • Redactia DailyBusiness

Umanistul era in secolul al XII-lea un savant care se ocupa cu studiul operelor antichitatii, iar astazi este o persoana preocupata de valorificarea potentialului uman si care pune mai presus de orice valoarea omului. Asadar umanismul pune in centru afirmarea libera a personalitatii umane. Nu e nimic rau aici! Apar tot mai mult in  mass-media politicieni si oameni de afaceri care arata a fi interesati de opere de caritate. Bineinteles ca aici este de evidentiat mesajul lui Papa Francisc prin care liderii mondiali sunt chemati sa se ocupe de saracii lumii.

,,Atata timp cat nu se elimina excluziunea si disparitatea sociala in societate si intre diverse popoare, eradicarea violentei va fi imposibila. Acuzam saracii de violenta, dar, fara egalitate de sanse, diferite forme de agresiune si razboi vor gasi un teren fertil care mai devreme sau mai tarziu va provoca o explozie (Evangelii Gaudium).

Nu trebuie uitat ca doar o mica parte din populatia globului isi permite trei  mese pe zi:,,Nivelul saraciei a crescut in mod evident. Doar 12% din populatia planetei isi permite trei mese (,,Criza fabricata, conspiratii si nevoia acuta de siguranta. Interviu DB cu un mare  maestru indian, in Daily Business, 14 noiembrie 2013). In aceste conditii liderii lumii sunt chemati sa nu ignore etica, ci sa promoveze o schimbare energica de atitudine care sa asculte strigatele saracilor (Evangelii Gaudium).

Liderii si persoanele publice care militeaza pentru caritate sunt de cele mai multe ori o intruchipare de snobul umanist: ,,iata bunaoara, un barbat sau femeia, cu oarecare cultura si bogati: eu stiu sa guste viata  dar deodata, din senin ii vezi ca  se induioseaza pana la lacrimi de suferinta si saracie, de parca l-ar fi cunoscut, in timp ce taie cu ata un picior de fazan sau isi imoaie buzele intr-un vin delicios (Mircea Florian, Arta de a suferi, Editura Garamond, Bucuresti, p. 124). De curand insa a aparut si snobul umanist ateu care militeaza pentru desfiintarea religiei: ,,Orice om care aprecieaza libertatea de gandire, care considera ca dogmele si ideologiile ar trebui testate in loc de a fi acceptate pur si simplu, pe baza de credinta, sceptic fata de supranatural si care considera ca moralitatea poate exista independent de autoritatea divina, care crede ca gandirea critica si metoda stiintifica ofera cele mai de nadejde mijloace pentru acapararea de noi cunostinte – este umanist secular (Andrei Gaitanaru, ,,Cum discutam cu un umanist-secularist, in Dilema Veche, nr 391/2011). Ei bine in toate aceste nu se vorbeste absolut nimic de dimensiunea umana adica de relatia eu-celalat. Exista aici doua exemple de valorizare egoista a brandului: in primul caz este omul bogat care pozeaza in agent de caritate in scopul de a-si imbunatatii imaginea publica si in al doilea caz este un om care pretinde ca Dumnezeu nu exista sperand ca aceasta afirmatie ii va aduce notorietate sociala. Un umanist autentic are atitudine care ,,nu este niciodata comoda sau individualista  implica mereu o dorinta profunda de a schimba lumea (Evangelii Gaudium). Este insa vorba aici de un snobism social care ,,impiedica manifestarea sentimentelor sincere, ce se tem de a nu trece tot atat de usuratice ca si sentimentele iefitine ale snobilor (Mircea Florian, op. cit.). In promovarea snobului umanist un rol important il are jurnalistul mercenar care este dispus sa albeasca imaginea snobului bogat pentru bani. Acesti snobi bogati sunt transformati de jurnalisti mercenari in Mecena ai culturii si binefacatori ai saracilor. Trebuie aratat ca rolul ,,institutiilor mass-media este de a oferi in mod obiectiv informatia publicului precum si de a construi realitatea pentru public (Stefan Grosu, Rolul mass-mediei in doctrina Bisericii Catolice, manuscris). In acest context jurnalistii trebuie sa aiba curaj sa denunte pe cei oamenii de afaceri care au mainile murdare si care promoveaza ,,specula, noua tiranie invizibila (Evangelii Gaudium) precum si pe cei care cred ca pot folosi muncitorii ca pe sclavi: ,,multi au mainile pline de sange din cauza unei complicitati confortabile si mute (Evangelii Gaudium). Adevaratul umanist trebuie sa urmareasca ,,depasirea individualismului (ibidem) si sa se implice in ,,revolutia sensibilitatii (ibidem). Multi vor spune ca mesajul papal este de stanga, dar ei pierd din vedre ca misiunea este caritabila. Libertarieni sustin o stimulare in exces a initiativei private, iar astfel bogatii vor deveni tot mai bogati si saracii tot mai saraci. Banii nu trebuie sa fie un scop in sine, ci ei trebuie O economie libertariana in exces ucide intrucat , promoveaza ,,legea supravietuirii celui mai adaptat (ibidem).
Dr. Adriana Mihaela Macsut si Dr. Stefan Grosu

Urmărește Daily Business pe Google News