Codul muncii din Romania distinge intre delegare si detasare, aceasta distinctie influentand radical si regimul diurnelor. Astfel, in cazul detasarii angajatii au dreptul la doar maxim ½ din salariul lunar, ca indemnizatie de mobilitate, in timp ce la delegare acestia au dreptul la o diurna zilnica, deductibila, de maxim 2,5 ori diurna stabilita pentru autoritatile de stat. Exprimarea ambigua a codului muncii cu privire la durata delegarii lasa loc la interpretari diverse (unele abuzive, mai ales din partea autoritatilor) si provoaca neplaceri/pierderi agentilor economici care au angajati delegati in strainatate.
Definitii:
CODUL MUNCII
Art. 43. [delegarea]
Delegarea reprezinta exercitarea temporara, din dispozitia angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca.
Art. 44. [durata delegarii]
(1) Delegarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni si se poate prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului. Refuzul salariatului de prelungire a delegarii nu poate constitui motiv pentru sanctionarea disciplinara a acestuia.
(2) Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.
CODUL FISCAL
ART. 55 Definirea veniturilor din salarii
(1) Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca.
(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:
i) indemnizatia si orice alte sume de aceeasi natura, primite de salariati pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice. Aceste prevederi se aplica si in cazul salariatilor reprezentantelor din Romania ale persoanelor juridice straine;
(4) Urmatoarele sume nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
g) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite de salariati, pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, precum si cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare; (Norme metodologice art 85. In categoria cheltuielilor de delegare si detasare se cuprind cheltuielile cu transportul, cazarea, precum si indemnizatia de delegare si de detasare in tara si in strainatate, stabilite in conditiile prevazute de lege sau in contractul de munca aplicabil.)
ART. 296^15 Exceptii generale
Nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii, prevazuta la art. 296^4, urmatoarele:
g) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite de salariati, pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, precum si cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare;
Exprimarea de mai sus, din Codul Muncii, ambigua, vaduvita de o virgula ce ar fi putut clarifica orice dubiu, lasa a se intelege ca durata delegarii poate fi stabilita :
– 60 de zile fara acordul prealabil al angajatului
– se poate prelungi cu inca 60 cu acordul angajatului
– se poate prelungi pe perioade succesive de maxim 60 de zile, doar cu acordul angajatului
Insa autoritatile vin si interpreteaza astfel :
– 60 de zile fara acordul prealabil al angajatului
– se poate prelungi cu inca 60 cu acordul angajatului
– nu se mai poate prelungi intr-un decurs de 12 luni (calculate cum si de cand…. nu mai conteaza… or fi de referinta, or fi calendaristice, or fi lucratoare, deja suntem prea pretentiosi cand patrundem in astfel de detalii)
Aceasta interpretare (abuziva) nu are drept scop ocrotirea drepturilor salariatului ci incasarea de taxe sociale pentru diurna acordata dincolo de cele 120 de zile acceptate de ANAF. Astfel daca pentru primele 120 de zile angajatul beneficiaza de o diurna maxima (delegare UE) de 35 euro x 2,5 iar cheltuielile angajatorului sunt:
– 35 euro x 2,5 = 87,5 euro/zi
incepand cu a 121-a zi, dupa interpretarea (abuziva) autoritatilor, pentru acceasi diurna incasata de angajat, angajatorul va achita :
– 87,5 euro/zi + (87,5 euro x 60,5% taxe sociale si impozite aferente veniturilor salariale)= 140,5 euro/zi
Mai mult, interpretarea este selectiva, in functie de fiecare DGFP in parte.