De cateva zile incoace toate cotidianele de afaceri si sectiunile economice ale ziarelor nationale anunta deschiderea unui nou hypermarket Carrefour.
Stricto senso, aceasta este o stire ce priveste strategia generala de business a unei companii si nu pare a avea (la prima vedere) prea multe in comun cu o decizie de marketing.
Din punctul meu de vedere deschiderea Carrefour in Piata Unirii tine mai mult de conjunctura decat de strategie. Din cate stiu eu, se preia un spatiu care a apartinut pana de curant celor de la Univers’all si inaintea acestora celor de la La Fourmi.
Spatiul este potrivit pentru un supermarket, nu pentru hypermarket. Din acest motiv, o buna parte din categoriile de produse nu se va regasi in noua locatie. Clientii fideli locatiilor Carrefour ‘traditionale’ vor avea un sentiment de confuzie si nemultumire atunci cand vor vedea dimensiunile reduse ale locatiei si gama restransa de produse. Sesizand acest pericol, Carrefour incearca sa dea asigurari consumatorilor, prin ad-urile de presa, ca numai sectiunea non-food va fi mai restransa, sectiunea food ramand la coordonatele obisnuite.
In ciuada faptului ca locatia este una exclenta (centrul Bucurestiului, lipsa competitei pe o raza de cel putin 5 km, locuri de parcare (sic!), nu cred ca este una potrivita pentru Carrefour. Supermarketul si hypermarketul, chiar daca au acelasi tip de clienti, reprezinta doua business-uri diferite. Modalitatile de cumparare sunt diferite, asortimentul de produse, timpul petrecut in magazin difera, asa cum si bugetul alocat este diferit.
De asemenea, Carrefour avea o strategie de a deschide hypermarket-uri pe spatii extinse, cu parcari si parte din galerii comerciale, elemente care nu se vor mai regasi in noua locatie.
Legat de pret – cea mai mare greseala ar fi sa creasca preturile numai pentru faptul ca sunt central sau au chirii mai mari de platit. Mai ales ca ei (Carrefour) ‘au castigat batalia cu preturile’!
Daniel Micu – Specialist Marketing, Senior Partner Trout&Partners