Regulamentul prevede ca, la initiativa a cel putin 1 milion de cetateni ai Uniunii, provenind dintr-un numar semnificativ de state membre, Comisiei Europene i se poate solicita sa prezinte o propunere de act normativ comunitar intr-un anumit domeniu.
Actul normativ stabileste la un sfert numarul minim de state membre din care trebuie sa provina declaratiile de sustinere. Numarul minim de declaratii de sustinere pentru fiecare stat membru este determinat pe baza unui multiplu (750 x) al numarului de euro-parlamentari din fiecare stat membru (avand in vedere ca Romania are 33 de europarlamentari, numarul minim de declaratii de sustinere pentru tara noastra este astfel de 24.750).
Prima conditie pentru sustinerea unei initiative cetatenesti este varsta, aceasta fiind fixata la varsta stabilita la nivel national pentru exercitarea dreptului de vot la alegerile pentru Parlamentul European.
Pentru promovarea unei initiative este necesara constituirea de catre organizatori a unui comitet al cetatenilor, compus din cel putin sapte persoane provenind din cel putin sapte state membre diferite. Comitetul va fi responsabil pentru colectarea declaratiilor de sustinere. Se pun la dispozitie doua moduri de colecater a declaratiilor respectiv atat pe hartie, cat si online.
Sistemele online vor fi gestionate de catre organizatori, fiind necesar ca acestia sa asigure elemente de securitate adecvate, care sa permita verificarea si protejarea datelor cu caracter personal. Aceste sisteme sunt certificate de autoritatile competente din statele membre. Termenul limita pentru colectarea declaratiilor de sustinere a unei initiative a fost stabilit la 12 luni de la data inregistrarii initiativei.
In primul rand, organizatorii trebuie sa inregistreze propunerea de initiativa cetateneasca in registrul Comisiei Europene.
Comisia confirma (in termen de 2 luni) aceasta inregistrare, in conditiile in care sunt respectate o serie de cerinte referitoare la constituirea comitetului cetatenilor, la existenta competentei Comisiei Europene de a prezenta o propunere legislativa in domeniul vizat de initiativa, si la caracterul initiativei (care nu trebuie sa fie abuziva, neserioasa sau vexatorie si sa nu contravina vadit valorilor Uniunii). Comisia poate refuza inregistrarea unei propuneri, daca nu sunt indeplinite conditiile stabilite de Regulament.
Dupa pacurgea procedurilor necesare de colectare a declaratiilor de sustinere, de verificare/certificare a acestora de catre autoritatile competente, organizatorii prezinta, in mod formal, propunerea de initiativa cetateneasca catre Comisia Europeana. Comisia are la dispozitie 3 luni pentru a decide actiunile pe care intentioneaza sa le intreprinda cu privire la propunerea respectiva.
Comisia Europeana va pune, de asemenea, la dispozitia organizatorilor un punct de contact care sa ofere informatii si asistenta in promovarea unei initiative.
Regulamentul cuprinde si o clauza de revizuire, care prevede ca dupa 3 ani de la data aplicarii acestuia si, ulterior, la fiecare trei ani, Comisia va prezenta un raport privind implementarea Regulamentului. Importanta acestui mecansim consta si in faptul ca concura la crearea unei cetatenii europene asa cum a fost afirmata prin tratatul de la Lisabona. Acest regulament fiind dovada faptului ca se tinde spre o unificare la nivelul Uniunii Europene .
Cristiana Florea
Biroul de Avocatura Cuculis si Asociatii