- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Esti marfa!

08 Jul, 14:39 • clement.dan

Nu, asta nu este ceea ce si-ar fi spus personajul principal al povestirii noastre, privindu-se admirativ in oglinda. Asta i-a spus-o trainerul sau, la cursul de tehnica avansarii in cariera. Si nu i-a spus-o in sens admirativ. La curs s-au prezentat oameni ca si tine, cititorule. Daca ii privim, parca seamana si intre ei: in general oameni cu facultate, in jurul a 30 de ani, prinsi de prea mult timp in acelasi job si lipsiti de o pila care sa-i avanseze iute. Sunt si alarmati de faptul ca altii, mai tineri si mai putin calificati avanseaza in cariera mai repede ca ei.

In incercarea de a declansa in mintea lor un proces nou de gandire, inedit si eficient, trainerul a sugerat cursantilor sa se considere pe sine, fiecare, drept o marfa scoasa la vanzare. Sa se priveasca de acum inainte drept un produs sau un serviciu propus spre cumparare unui potential client. Potentialul client fiind, desigur, viitorul lor sef. „Vrei sa avansezi mai repede in firma sau in cariera, foarte bine.”, a spus trainerul. „Gandeste-te ca seful, echipa sau firma pe care le tintesti ca urmatoarea ta destinatie se uita la tine ca la o marfa si, atunci cand zic clasicul se intreaba de fapt: „.

Suna mercantil, simplist, cinic si cam la granita cu traficul de fiinte umane? Poate ca granita aceea nu e chiar asa de clara si poate ca viata nu e chiar asa de nobila cum ne-ar placea sa credem.

Ce se cere ca sa avansezi repede?

Cu cat iti veti intelege mai repede viitorul „cumparator,” cu cat vei comunica mai convingator si cu cat ii vei vinde mai repede marfa, cu atat veti avansa mai repede in cariera.

Nici nu e atat de complicat, nu? Trebuie doar sa te intelegi pe tine ca marfa, sa te promovezi cum se cuvine si apoi sa negociezi cel mai bun pret. Trei lucruri simple, de care ai mai auzit de atatea ori si pe care stii sa le faci pentru aproape orice alt fel de marfa. Vom exersa de acum, in 7 episoade, sa le facem si pentru marfa „Tu”. Voi explica, voi ilustra cu exemple si apoi vom adapta la cazul tau particular peste 40 de tehnici de succes in firma, care functioneaza in orice fel de organizatii. Vom finaliza impreuna acest exercitiu prin schitarea unui plan organizat de actiuni specifice si precise, care sa devina harta si foaia ta de mars spre urmatoarea ta destinatie in cariera.

Daca esti dintre cei nascuti gata echipati cu aceste talente si tehnici sau daca ai un aliat puternic, care se ingrijeste si se va ingriji in continuare sa avansezi in cariera cu viteza maxima, te poti opri din citit aici. Daca nu, da-i inainte.

Pe cine vei aplica cele 40 de tehnici si de ce?

Schimbarea unui job cu altul mai bun, adica angajarea pe un post nou reprezinta o tranzactie intre doua parti. O parte (tu) vinde si cealalta parte (angajatorul) cumpara. Vanzare-cumparare. De unde stim cine vinde si cine cumpara? Pai se aplica regula de aur: „Cine are aurul face regulile.” Angajatorul plateste, deci el cumpara. Tu vinzi. Ai face bine sa intelegi foarte bine cui vinzi si ce vinzi, ca sa inchizi tranzactia cat mai repede si la cel mai bun pret. Trebuie sa intelegi foarte bine marfa atat din perspectiva ta, a vanzatorului, sa iti stii in detaliu trasaturile profesionale si limitele personale, avantajele si dezavantajele, trecutul si potentialul dar trebuie, mai ales, sa privesti cu mare atentie si sa intelegi foarte bine marfa si din perspectiva clientului. Este esential sa reusesti sa te privesti prin ochii viitorului tau angajator si sa te evaluezi din acea perspectiva, inainte de a o face chiar el. Pentru asta trebuie sa te preocupi foarte serios de doua lucruri: pe de o parte, sa il intelegi cat mai bine pe viitorul tau angajator, cu prioritatile sale si felul sau de a-si evalua membrii echipei, iar pe de alta parte, sa te intelegi pe tine cat mai in detaliu, astfel incat sa iti stii toate partile bune, pe care apoi sa le evidentiezi, cat si toate aspectele tale perfectibile, pe care ai sa vrei sa le plasezi mai in umbra atunci cand te prezinti.

Ochii pe obiectiv!

Expertii inca mai dezbat daca e bine sau daca e rau sa pornesti la drum fara sa stii unde vrei sa ajungi. Unii zic ca e bine, pentru ca in acest fel nu esti in pericol sa te ratacesti. Altii zic ca e rau, pentru ca s-ar putea deja sa fii acolo si sa nu stii.

Noi iti vom recomanda intotdeauna sa investesti toata atentia si efortul necesare in acel lucru care iti va asigura o mare sansa de succes: definirea si intelegerea liniei de sosire. Finalitatea demersului tau de avansare rapida in cariera trebuie sa-ti fie foarte clara. Trebuie sa stii ce vrei sa obtii si sa poti descrie aceasta oricand cu precizie si in detaliu. Daca tu reusesti sa te vizualizezi mental foarte vivid in viitorul tau job, prin intelegerea completa si clara a jobului, a echipei, a sefului, a organizatiei, a industriei, etc, se va petrece un fenomen subtil dar foarte folositor tie: iti vei sincroniza treptat tot mai bine comportamentul, vocabularul si personalitatea cu acel job. Alinierea intre tine si acea finalitate vor deveni evidente pentru tot mai multi dintre cei din jur si astfel, pe langa demersurile tale, chiar si mediul in care te invarti te va impinge, fara sa isi dea seama, catre ceea ce va parea tuturor o foarte buna potrivire.

Acum opreste-te putin din citit, te rog, ca sa raspunzi la o intrebare. Chiar acum. Asa, ia sa vedem:

„Cat de clar iti este obiectivul tau de avansare in cariera?”

Ai unul? Il poti enunta clar si fara echivoc? Pune te rog lectura deoparte pentru o clipa, ia o foaie de hartie si un creion, da, chiar acum, multumesc, si formuleaza in scris urmatorul tau obiectiv in cariera. Scrie pe foaie ceva de genul „Vreau…”. Reia apoi lectura, dar numai dupa ce ti-ai scris pe foaie obiectivul.

Reluand lectura, trebuie bine inteles de la inceput ca intre tinte, dorinte, idealuri, deziderate, asteptari, etc si OBIECTIVE exista diferente. Normal, de-aia se si cheama diferit. Daca ar fi acelasi lucru, s-ar chema toate la fel… Una dintre diferentele esentiale este ca, dintre toate, numai obiectivele se pot realiza. Tintele, idealurile, dezideratele includ o doza importanta de vag, de idealist, de inefabil deci si de irealizabil.

Singurele care pot fi atinse sunt obiectivele

Daca este asa, atunci hai sa ne asiguram mai intai ca ceea ce iti propui in continuare in cariera este realmente un obiectiv (si nu un ideal, o dorinta sau o asteptare vaga si de nerealizat). Numai dupa ce te-ai asigurat ca ai in fata un obiectiv in adevaratul sens al termenului, vom discuta daca el este cel mai potrivit cu tine, cu momentul sau cu contextul. Un obiectiv este acceptabil, si justifica efortul de a-ti stabili apoi strategii, linii tactice si a alcatui un plan de actiuni pentru a-l atinge, numai daca raspunde afirmativ la verificarea sub cinci dimensiuni. Un obiectiv trebuie sa intruneasca cinci atribute: specific, masurabil, ambitios, realist si temporal. Formularea obiectivului trebuie sa exprime clar toate aceste cinci atribute ale sale. Folosind un acronim care ne ajuta sa retinem si sa efectuam aceasta prima evaluare a obiectivelor, putem spune ca un obiectiv este acceptabil daca este SMART (Specific, Masurabil, Ambitios, Realist si Temporal).

Daca obiectivul in discutie este viitorul tau job, e de inteles de ce iti doresti foarte tare ca el sa fie realizabil. Dupa ce vei avea un obiectiv clar si formulat astfel incat sa fie sigur realizabil, vom discuta strategiile si cele 40 de tehnici specifice de a ajunge la tinta dorita, printr-un program bine alcatuit si desfasurat cu atentie de-a lungul a cateva luni.

Urmareste blogul pentru continuare.

Urmărește Daily Business pe Google News