Sigur ca ti s-a spus „Esti marfa!” la cursul de tehnica avansarii in cariera. La fel si celorlalti: in general oameni cu facultate, in jurul a 30 de ani, prinsi de 2-5 ani in acelasi job si lipsiti de o pila care sa-i avanseze iute, alarmati ca altii mai putin calificati avanseaza mai repede ca ei. Trainerul recomanda abordarea pragmatica: considera-te drept o marfa scoasa la vanzare. Propune viitorului tau sef sa investeasca in tine, sa te cumpere. Oi fi tu „marfa” pe strada la tine dar atentie mare CUI incerci sa vinzi aceasta marfa si CE anume despre marfa ii spui aceluia, ca sa conteze cu adevarat.
Dupa ce am stabilit in episoadele trecute cat de important este sa iti incepi demersul de a avansa mai repede in cariera prin a-ti stabili un obiectiv SMART si ai aflat deja cum exact sa faci asta, hai sa ne preocupam acum despre CUI si despre CE ai de vandut. E important sa stii pe cine ai de convins ca meriti promovarea si, de asemenea, e important sa stii ce vrea acela sa auda despre tine.
Cui vinzi? – Intelege-i pe cei pe care trebuie sa-i convingi
Industria – Daca urmatorul nivel pe care il tintesti in cariera ta presupune schimbarea industriei, trebuie sa incepi cat mai curand familiarizarea cu noua industrie. Internetul, mass-media si orice persoane cunoscute din anturaj care activeaza in acea industrie trebuie frecventate mai intens. Propune-ti sa iti clarifici cateva lucruri importante: cine sunt principalii jucatori din industria respectiva, care sunt problemele in prezent, care sunt tendintele pentru viitorul previzibil in acea industrie. Insusirea unor elemente de vocabular (termeni de specialitate, nume de persoane marcante, marci/branduri, prescurtari, etc) specifice industriei este de asemenea recomandabil sa te preocupe cat mai din timp. Chiar si rescrierea resume-ului cu accent pe orice are de a face cu industria vizata ar fi o idee buna.
Firma – Daca noua ta destinatie pe drumul carierei te pastreaza in industria in care ai activat si pana acum dar te duce intr-o noua firma, ai face bine sa cauti, sa gasesti si sa asimilezi cat mai din timp informatii despre aceasta. Este foarte important sa obtii cat mai curand o cat mai completa intelegere a structurii organizationale, a proceselor majore si a fluxurilor decizionale din noua organizatie, pentru a incepe sa „simti” mediul in care te vei integra si cultura acestuia. E foarte util sa identifici persoane, in cercul tau de cunoscuti sau prin ricoseuri de la cunoscuti (retelele de tip social network sunt extrem de valoroase pentru o asemenea cercetare), care lucreaza sau au lucrat in firma pe care o tintesti si sa stai de vorba cu acestia, ca sa afli din ce perspectiva vad ei acea lume. Punctul lor de vedere, venind dinspre interior, va fi aproape sigur diferit de ceea ce vei gasi in literatura oficiala a firmei. Despre aceasta din urma, recomandam situl firmei, sectiunea „Despre noi” sau similar, pentru a afla in ce termeni si chiar cu ce cuvinte se descriu ei insisi. Un alt lucru foarte folositor de facut este cel putin o vizita la sediul firmei si o discutie sumara cu receptionera, in timp ce privesti in jur la oamenii care intra sau ies. Vei avea astfel un contact direct cu atitudinea, codul vestimentar, modul de adresare, disciplina, curatenia, dotarea tehnica, etc din firma.
Seful – Pentru ca noul nivel in cariera, spre care te indrepti, te va pozitiona aproape sigur in subordinea unui alt sef dacat cel de pana acum, nu pot sa subliniez indeajuns importanta unei bune informari despre acesta. Este important sa ai informatii despre viitorul sef din surse cat mai multe si mai diferite, pentru ca punctele de vedere vor diferi de la o sursa la alta. O persoana nu este usor de inteles. Aceasta se comporta diferit in situatii, momente si cu oameni diferiti. De aceea, nu te grabi sa crezi ca ai inteles cu cine o sa ai de a face dupa o singura discutie cu cineva care il cunoaste pe viitorul tau sef sau numai dupa ce ai parcurs descrierea sa aflata pe situl firmei. Nu te zgarci la efort si creativitate in a afla cat mai multe despre aceasta persoana, atat in plan profesional cat si in dimensiunea sa personala. Are sa iti fie foarte de folos sa fii la curent cu situatia sa familiala, cu informatiile importante despre partenerul sau de viata, cu numarul, varsta, sexul si preocuparile copiilor sai, cu masina pe care o conduce si felul in care o conduce, cu preferintele sale religioase, culturale sau despre petrecerea timpului liber, cu joburile sale anterioare si cu calea pe care a promovat pana aici, cu relatia dintre el/ea si propriul sau sef. E important sa te dumiresti daca se poate si cam ce fel de oameni au trecere la acest sef si sa identifici cateva trasaturi comune ale lor.
Echipa – Daca tintesti promovarea in aceeasi firma in care ai fost si pana acum, poate chiar si in cadrul aceleiasi echipe dar pe o pozitie superioara, o buna informare despre colegi, sef si sefii acestuia, in cel putin dimensiunile de mai sus, iti va asigura munitie foarte utila pentru a pune in aplicare unele dintre tehnicile de avansare in cariera pe care ti le vom prezenta mai departe.
Ce vinzi? – Autoevaluarea
O buna intelegere a oricarei marfi, deci si o buna intelegere a ta ca marfa (vandabila cu succes), e bine sa nu se bazeze doar pe o privire rapida in oglinda sau in ochii unui prieten. Un „Esti marfa, du-te si arata-le ce poti!” nu ajunge, e nevoie ca intelegerea a ceea ce oferi sa rezulte in urma derularii metodice a catorva procedee stiintifice de analiza. Pentru a te autoevalua, iti recomandam: analiza pe trei nivele succesive, analiza avantajelor comparative si competitive, analiza de USP, analiza WII FM. Pentru ca marfa in discutie esti chiar tu, o persoana, si anume una atat de speciala, recomand si o analiza de rol.
Te voi ghida in continuare, pe rand, prin fiecare dintre cele cinci metode de (auto)analiza si vom trage impreuna cateva concluzii folositoare la sfarsit. Cu aceste concluzii vei sti mai bine cum sa „ambalezi” marfa. Pentru continuare, urmareste blogul.