Principiile prezentate in Charta Etica a unei companiei pot fi rezumate in patru sintagme usor de insusit de catre grupul angajatilor:
– sa actioneze in conformitate cu legile si reglementarile in vigoare;
– sa inradacineze o cultura a integritatii morale;
– sa dea dovada de onestitate;
– sa cladeasca relatii bazate pe respect reciproc (se pot vedea aici exemple Chart of Ethics, 01.02.2013 17:27:25; Carta etica,01.02.2013; La Carta Etica della citt� di Piacenza, 01.02.2013 17:36:40).
Acestea sunt concepte cheie care arata ca se promoveaza o politica etica in companie. Rezulta atunci o cultura organizationala a integritatii, prin care se refuza orice compromis moral. Se creeaza, in acest mod, o politica de respingere a coruptiei prin fundamentarea auditului etic. Astfel, se determina riscul care poate provoca daramarea credibilitatii unei companii (Linda Smircich, Concepts of Culture and Organizational Analysis, Administrative Science Quarterly, Volume: 28, Issue: 3, Publisher, 1983, pp. 339-358).
Este esentiala promovarea unei culturi organizationale bazata pe loialitate fata de clienti, actionari, investitori, furnizori, organizatiil non-guvernamentale (ONG) sau cu publicul larg, cat si in comunicarea interna la nivel de grup intern, cu angajatii, intre servicii sau cu partenerii sociali (ibidem).
Etica de conformitate are drept scop o politica educativa prin care se fundamenteaza comportamentul etic al angajatilor precum si promovarea unor actiuni care sa respecte legile si reglementarile in vigoare. Implica o politica manageriala fundamentata pe un leadership care sa aiba ca obiective:
– integrarea unui cod etic in viziunea, strategia si practicile companiei;
– implementarea unui leadership bazat de putere, actiune si control care sa garanteze respectarea unei politici etice;
– recrutarea unor angajati cu spirit moral si bine pregatiti din punct de vedere profesional.
Departamentul de etica de conformitate trebuie sa colaboreze cu departamentul de mangement spre a fundamenta in companie un climat moral al unei culturii organizationale care sa stimuleze ridicarea nivelului de educatie si peformanta la nivelul angajatilor. Acest departament are la baza promovarea unei atitudini care sa implementeze o politica educativa bazata pe Charta Etica a companiei indreptata spre prevenirea prin actiuni periodice audit etic a riscul etic prin coordonarea unor actiuni de sensibilizare, formare, comunicare si sanctiuni etice la nivelul angajatilor companiei.
Rezulta o politica etica (Online Ethics and Compliance Training Course, 01.02.2013 17:23:20) prin care se stabileste o responsabilitate sociala a companiei promovata prin:
-asigurarea unor conditii optime de lucru pentru angajati;
-actiuni caritabile in societate;
-folosirea unor biotehnologii si implicarea in actiuni ecologice de protectie a mediului inconjurator;
-sprijinirea demersurilor culturale si sportive;
-promovarea educatiei non-formale.
In acest mod se pun bazele unui departament performant de etica si conformitate.
Drd. Adriana Mihaela Macsut si Drd. Stefan Grosu