„Vanzarile in turism au scazut in 2010 cu 15%, zeci de agentii de turism s-au inchis.”
iata ce spune doamna presedinta a ANAT.
Tragic nu?
Evident ca nu pot contrazice datele ANAT insa de la comentat nu ma pot abtine.
Cum se face ca la sfarsit de an citeam constant cum afacerile marilor jucatori de pe piata au crescut cu minim 20%. Aproape in fiecare zi cineva se lauda cu cresterea business-ului iar realitatea arata acaum altceva.
Sunt de acord ca datele sunt calculate overall pe toate agentiile membre ANAT insa raman la parerea ca atata timp cat nu exista pierderi provenite din asumarea unor riscuri inutile cum ar fi contractarea in exces a unor garantii hoteliere sau de transport aerian, nu este foarte grava aceasta scadere cu 15% si ma refer aici la agentiile mici dar serioase care gandesc activitatea de turism ca business nu ca hobby.
De ce spun asta? Pentru ca atata timp cat pretuiesti clientii existenti si ii fidelizezi corespunzator, acestia iti vor oferi constanta chiar daca la volume ceva mai mici.
Exista foarte multi proprietari de agentii de turism pentru care acest business este doar un hobby si il trateaza ca atare.
Personal, consider ca aceste agentii au avut in primul rand de suferit pentru ca aceasta industrie ajunge usor usor la o maturitate la care doar pasiunea nu mai este suficienta pentru a ramane in piata.
Cu tot respectul pentru cei pasionati de acest domeniu si mai ales pentru cei pasionati care investesc in serviciile turistice, va spun ca avem nevoie de mai mult decat pasiune, avem nevoie de un management performant.
In final, eu chiar cred ca anul 2011 va fi mai bun pentru toata industria turismului din simplu motiv ca toata lumea s-a obisnuit cu criza si nu va mai pica in capcanele anilor 2009 si 2010.