In 2006, volumul vanzarilor online pe segmentul retail in Europa de Vest este estimat la 76,7 miliarde euro, adica o crestere de 37% fata de 2005. In Romania, tot in 2006, s-a cumparat de aproape 10 milioane euro doar cu plata online prin card, spune Romcard.
Avem potential, in mod sigur, pentru ca nivelul este mult mai mare; din numarul total al platilor se presupune ca mai putin de 30% se fac online prin card iar in rest avem plati in numerar, ordine de plata, sms, etc. Comert online care de fapt nu prea este online…
Revenind la potential, apetitul pentru plati pe Internet a crescut in partea a doua a anului si mai ales in ultimele trei luni. Numarul de tranzactii in perioada septembrie-decembrie a fost aproape jumatate din cele din tot anul, iar bucuria mare este ca in sfarsit balanta a inclinat catre plati de pe carduri emise in RON – pana la o medie de aproape 70% pentru tot anul.
Ceea ce inseamna ca romanii au depasit bariera psihologica, teama de card si internet si incep sa observe ca este mult mai comod si mai rapid sa cumperi din fata calculatorului. Observa si ca este mai sigur decat la POS. Observa insa si mult mai repede greselile si sanctioneaza neprofesionalismul.
Livrari intarziate, stoc sarac, cataloage neactualizate, domni si doamne neprietenoase la vocea clientului… pana acum au trecut poate neobservate pentru ca erau prea putini cei care cumparau online. In 2007 insa provocarea magazinelor online nu va fi integrarea si noile reglementari comunitare, nici presupusa (!) competitie din afara… adevarata provocare este acasa si va castiga cel care isi va reusi cel mai bine sa isi multumeasca clientii.
Mentalitatea populatiei se va schimba pentru ca este inevitabil; s-a intamplat in telefonia mobila, se va intampla si in cazul comertului electronic. Romanii vor folosi tot mai mult cardul pentru plati online si intrebarea cea mare este daca magazinele noastre online sunt pregatite sa raspunda prin seriozitate.